|
עמוד:8
8 עזרא - חיים היימס היחיד או כחלק אינטגראלי של המערכות החוקתיות שעל פיהן אנו מנהלים את חיינו בישראל ? האם דת גלותית יכולה להתאים את עצמה האם דת שהתפתחה במציאות ? רוצה לומר,ותקומהלמצב של גאולה מדיני יכולה להסתגל - היסטורית בה מנהיגיה היו נטולי כוח פוליטי למצב בו יש עצמאות פוליטית וריבונות מלאה ? להבחין בין דת, קודם כל,ישבבואנו לדון בשאלת הדת בישראל, המקרא שצמחה בתוך עולם עם ריבוי אלים, וכמו דתות המזרח אחרות, התנקזה למקום או מקומות פולחן ספציפייםהקדומות ה ולקבוצה נבחרת ( הכוהנים ) שהייתה אחראית בלעדית לפולחן ולקשר בין העם והאל, לבין היהדות הרבנית בה כל אדם נמצא במערכת יחסים והמצוות חלות על כולם פחות או יותריחיד ומיוחדאישית עם אל על החיים הנצחייםהרבניבאופן שוויוני . יש להוסיף לזה את הדגש בבא, והמבנה שלאףשהוא גם בעולם הזה ויםעונש הפרטיהוהשכר ו רוחני . - הדת שהתאימה עצמה בהצלחה גדולה לקיום ללא מרכז פוליטי מהי דת ולמהבין השיטין, להתמודד עם השאלה,מתיימרספר זה איסטיותיהיא נועדה . רצוני לטעון שלמעשה, הדתות שאנו מכנים מונות נולדו במאות השנים לפני הספירה הנוצרית בתוך קונטקסט היסטורי שאפשר להגדיר אותו כאנדרלמוסיה עבור מי שהיו נטולי כוח צבאי או פוליטי . רוצה לומר, חוסר היכולת לשנות דברים באמצעים פוליטיים או כוחניים הביאה קבוצות של אנשים לשים את יהבם על עתיד שאינו מהעולם הזה . דהיינו, הם הדירו את רגליהם מהנעשה בעולם הזה והתמקדו בעולם אלוהי ובאל שמשגיח על ברואיו, נותן שכר למי שהולך בדרכו ומעניש את מי שלא . קבוצות אלו העצימו את מקומו של
|
|