|
עמוד:11
פתח דבר 11 מרשים נאלצים להתחיל מחדש . הם חייבים לקבל עליהם תפקידים של מורים חדשים, להישמע להוראות של מנהלים ולהתמודד עם מציאות מורכבת בכיתות, בעיקר בעיות משמעת, שאינה מוכרת להם מהתקופה שבה היו תלמידים בעצמם . כיצד הם יתמודדו עם מציאות כזאת ? איך ישפיע הרקע המקצועי הקודם ( לדוגמה, רקע בתחום ההייטק או שירות בקבע בצבא ) על תהליך ההשתלבות במערכת החינוך ? כל מורה שהתחיל קריירה שנייה בהוראה יכול להשיב מנקודת מבטו האישית ; כל מנהלת בית ‑‑ ספר, המעסיקה משני קריירה, יכולה להאיר את הנושא מזווית הראייה האישית שלה . אולם נקודות מבט אישיות הן, כידוע, מוגבלות ביכולת לשרטט תמונה מלאה של התופעה, ולשם כך יש צורך בעדויות מחקריות . הספר הנוכחי מציג אוסף של מחקרים עדכניים שבחנו היבטים שונים של קריירה שנייה בהוראה . היוזמה לכתיבת הספר עלתה משני חברי סגל במכללת לוינסקי לחינוך, בעלי ניסיון עשיר בהכשרה להוראה של מורים בקריירה שנייה ושל מחקר בנושא . המחקרים המתוארים בספר נערכו על ידי חברות וחברי סגל במכללות לחינוך ברחבי הארץ . לספר ארבעה שערים, השער הראשון המעבר להוראה כקריירה שנייה : אתגרים ומשאבים . בשער זה מוצגים ממצאים ממורים משני קריירה המלמדים בחינוך העל יסודי . הפרק הראשון, הפותח : לבחור בחינוך : "אתגרים בתהליך הכניסה להוראה של מורים בקריירה שנייה" הוא פרי מחקר של רשת מחקר המונה חמישה חוקרים : סמדר בר ‑ טל, נורית חמו, זהר סנפיר, דרורית רם ויצחק גילת . הפרק מכוון להאיר את מאפייני הכניסה להוראה של מורים חדשים שבחרו בהוראה כקריירה שנייה . הפרק מתאר את מקורות הקושי ואת רמת התמיכה מהסביבה של מורים חדשים בקריירה שנייה ; מזהה את הגורמים המקדמים והגורמים המעכבים שביעות רצון מהעבודה ; בוחן את השינויים המתרחשים בחמש השנים הראשונות לעבודה בנוגע לשביעות
|
|