|
עמוד:10
פתח דבר 10 השראה לשבירת הנתיב המקובל של נתיב תעסוקה אחד למשך כל החיים הבוגרים . שינוי נוסף בנוף התעסוקתי שמדרבן מעבר לקריירה שנייה הוא צמיחה של עיסוקים חדשים וצמצום משמעותי בעיסוקים קיימים . אחד התחומים שבהם מורגשת נוכחות רבה של משני קריירה הוא תחום החינוך . ניכרת משיכה לתחום ההוראה בקרב אנשים השוקלים מעבר קריירה, והדבר נובע מצירוף של סיבות פסיכולוגיות והמציאות בשוק התעסוקה . מבחינה פסיכולוגית, הוראה מהווה משאת נפש עבור רבים, בשל הפוטנציאל הטמון בה למימוש צרכים נפשיים ורוחניים . הוראה מציעה אינטראקציה עם ילדים וצעירים, מימוש כישורים אישיים, השפעה על הדור הבא ויישום תחושה של שליחות . מבחינה תעסוקתית, קיים מחסור גובר והולך במורים, כמעט בכל העולם, ומחסור זה מהווה אבן שואבת לאנשים החושקים בשינוי קריירה . מסיבות אלה, בשנים האחרונות התחזקה המגמה של גיוס אנשים העוסקים בתחומים מקצועיים שונים לעבודת ההוראה . מגמה זאת נתמכת באופן ברור על ידי משרד החינוך והרשויות המקומיות, המעודדים מסלולים מיוחדים של הכשרה להוראה למשני קריירה . שילובם של משני קריירה בהוראה מעורר עניין גם במישור התיאורטי וגם במישור הפרקטי . מבחינה תיאורטית, יש עניין להבין את התהליכים המתרחשים בתהליך חיברות למקצוע חדש בקרב אנשים שכבר גיבשו זהות מקצועית ורכשו דפוסי עבודה במקצוע הקודם . עניין מיוחד מעוררת סוגיית ההצלחה של משני קריירה להשתלב בהוראה . מצד אחד, הם מגיעים עם מטען של בגרות אישית, ניסיון מקצועי ומיומנויות תעסוקתיות, שעשויים לקדם את הצלחת ההשתלבות שלהם בבתי הספר ובכיתות . מצד שני, הם נאלצים להתחיל מחדש את מסלול ההתקדמות שלהם בקריירה החדשה ‑ אנשים שרכשו מיומנויות מקצועיות גבוהות, עלו בסולם הקידום במקום עבודתם וזכו במעמד חברתי ומקצועי
|
|