אחריות חברתית של תאגידים: הדור הבא

עמוד:9

9 אחריות חברתית של תאגידים : הדור הבא מבחינה היסטורית האסדרה של הפעילות התאגידית נעה בין שני הקטבים הללו : יעילות כלכלית ואחריות חברתית . מכיוון שההתנגשות ביניהם מחייבת הכרעה חברתית, ברור שהאסדרה התאגידית חדורה באופן אינהרנטי בשאלות של לגיטימציה פוליטית . מכאן שלמרות הניסיונות השכיחים לתאר אותה במושגים "מקצועיים" וכלכליים גרידא ( במובנים רבים בניסיון ליצור דה – פוליטיזציה שלהם ) , מדובר במוקד ברור של אמביוולנטיות ושל מחלוקת אידאולוגית . במאמר ידוע משנת 1926 טען המלומד ג'ון דיואי ( Dewey ) כי עצם העובדה שהתאגיד הוקם מכוח חוק הופכת את הטיפול בו לעניין טעון ערכית . עניין זה יש להכריע בשדה הפוליטי, שבו נעשות הבחירות הקולקטיביות . לאמתו של דבר, שאלת אופן ההסדרה של הפעילות התאגידית, ובאופן כללי יותר שאלת אופיים של התאגידים ומקומם בחברה, יורדות לשורשיו של הקפיטליזם המודרני . התפתחות שדה האחריות החברתית התאגידית ( Corporate Social Responsibility : CSR ) למרות העיסוק הגובר בעשור האחרון בשאלת האחריות החברתית התאגידית, יש לזכור כי שאלת יחסי הגומלין שבין החברה ( העסקית ) לחברה ( הכללית ) ולמשפט אינה חדשה . בהקשרים היסטוריים מגוונים הדיון בשאלה מתקיים זה כ – 100 שנה - החל במאבק נגד כוחם המתעצם של התאגידים הגדולים בראשית המאה ה – 20 ; עבור במאבקים החלוציים למען זכויות הצרכנים בסוגיות של בטיחות ופגיעה בסביבה בשנות ה – 60 וה – 70 ; וכלה בתופעת ההשתלטויות העוינות על חברות בארצות הברית, שנועדו להפשיטן מנכסיהן 2 בשנות ה – 80 . בשנים האחרונות נראה שהשיח בדבר אחריות חברתית תאגידית חדר זה מכבר למרכז השיח הציבורי . מספר גדל והולך

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר