|
עמוד:10
10 רות גולן כמקצוע נפרד, בדרך כלל, אלא רק ככלי עזר בחוגים של מדעי החברה והרוח . ז'אק לאקאן ( Lacan ) גרס שניתן למקם את הפסיכואנליזה בין המדע לדת וניסה לעגן אותה ב"מדע" של המשמעות והשפה, לפחות 4 לקראת סוף דרכו היה לאקאן קרוב יותרבתחילת דרכו בהוראתה . לתפיסה דתית של הפסיכואנליזה, והדבר בא לידי ביטוי בהענקת נופך של מסתורין וחידתיות לממשי ולאותו "דבר" שאיננו דבר, 5 שהוא חור, אובייקט אבוד, נעדר יחס מיני וכו' . פרויד, ובעקבותיו לאקאן, הגבילו את חקירתם הפסיכואנליטית לשני ממדים אפשריים של ההתפתחות האנושית : ל"יצר", על שני היבטיו - דחף החיים ודחף המוות, או הארוס והתנטוס - ול"יצירה", באמצעות תהליכי הסובלימציה ( לאקאן עוד הרחיק לכת כשהבדיל את ההתענגות הנשית - שראה בה קרבה להתענגות מיסטית - 6 ואילו וילפרד ביון מההתענגות הפאלית, אבל לא פיתח עמדה זו ) , 7 ביון ( Bion ) אמר : "אני משתמש בקבלה כמסגרת לפסיכואנליזה" . יצר הקבלה בין האמונה לבין העמדה הפסיכואנליטית . לדבריו, שני התחומים נוגעים באינסוף ובאינטנסיביות של החוויה ועוסקים בשבירה ובאפשרות של התפתחות נפשית ורוחנית . מייקל אייגן, ( Eigen ) בהשפעת ביון, הרחיב את החקירה האנליטית להיבט שלישי וגבוה יותר של ההתפתחות האנושית שניתן לכנותו "היוצר" . מאמציו אלה נשענים במידה רבה על החוכמה היהודית, ובעיקר על הקבלה והחסידות, אם כי גם שני ההיבטים האחרים מושפעים אצל אייגן מפרשנות של החוכמה היהודית . אומר אייגן בספרו תחושת מוות נפשי : אני חושב על הערתו של פרויד לפליס על כך שהפסיכואנליזה דומה לכתות מסתורין עתיקות בעלות פולחני השתנות סודיים . הפסיכואנליזה חיה מתחושת הסוד . מושגיה עוסקים בדרכים שבהן בני אדם שומרים על סודות מפני עצמם . שיטותיה הן דרכים לפתיחת העצמי הסודי . הפסיכואנליזה, בשלביה המוקדמים, הטילה ספק ביכולת של בני אדם לשמור סוד והימרה על יכולתה
|
|