|
עמוד:14
14 ענבל רשף התיהלוך שלו אצל הקוראת . כאילו ניתן לחקור את הממד הרגשי ואת המשמעות בנפרד מהממד הקוגניטיבי, ולא אישה אחת היא הקוראת . לפני שאפנה לשטוח את ההצעה שלי, איך לחקור את הלא ידוע בטקסט בכלים שמתאימים לו, אני רוצה להסביר למה בחרתי בטקסטים של מדע בדיוני ( להלן "מד"ב" ) . אתחיל בהשתלשלות של שם . הטרגדיה המתארת את אהבתם של אנטוניוס וקליאופטרה, הכול למען האהבה או העולם אבוד לגמרי , נכתבה על ידי ג'ון 4 עבור סמיוטיקאים זהו טקסט מפתה, משום דריידן במאה ה- 17 . שהוא נפתח באמירה שהסימנים איבדו את שמם, ומסתיים בגופות המוטלות על הבמה . אבל שם המחזה, שם שמציב ניגוד בין האהבה לקיום בעולם, הוא שהשתייר לאחר שדריידן איבד את מעמדו המרכזי בתרבות . שלא במקרה, "עולם אבוד לגמרי" היא כותרתו של סיפור קצר שכתב תיאודור סטרג'ן ( Sturgeon ) ב- ,1953 שבו הוא מתאר זוג חייזרים מאוהבים שמגורשים מהפלנטה שלהם מפני שהם 5 העורך של מגזין המד"ב שאליו שייכים לאותו סיווג מגדרי חייזרי . שלח סטרג'ן את הסיפור, הבין מיד : חייזרים או לא חייזרים, אלה הומואים . העורך יצר קשר עם עורכי מגזינים אחרים כדי שכולם כאחד יימנעו מפרסום התועבה הזו, אך ניסיונו לסמן את גבול 6 הלגיטימי כשל, והסיפור פורסם והפך לציון דרך בתולדות המד"ב . שני עשורים לאחר מכן בחר הפילוסוף, ריצ'רד רורטי ( Rorty ) , באותה כותרת של דריידן למאמר המסכם את ההצעה שלו לקהילה 4 . : John Dryden, All for Love or the World Well Lost , 1677 . Available at bartleby . com Theodore Sturgeon , " The world Well Lost" in : Paul Williams ( ed . ) A . 5 Saucer of Loneliness : The Complete Stories of Theodore Sturgeon, vol 6, Berkeley : North Atlantic Books, 2002, pp 61 - 80 See Samuel Delany's Introduction, in : Eric Garber and Lyn Paleo ( eds . ) . 6 Uranian Worlds, Boston : G . K . Hal, 1990, p . XX
|
|