פתיחה

עמוד:13

13 היהודי של הקצה הפוסט – חילוני ואת היהודִי "השארית" כרוזנצווייג כסובייקטים דתיים שעברו מומנט פסיכואנליטי שמשחרר מהצורך ( של המשלב הדמיוני ) בעירבון לסדר הדתי שהם מייצגים וגם מיוצגים דרכו . אכן, כפי שמתבאר במהלך הפרקים, גם עבור הפסיכואנליזה וגם עבור רוזנצווייג מדובר על ערעור הערך המיתי שמוענק בימי המודרנה והנאורות למה שמכונה כאן "שאלת הראשית" של "מאין בא הכול ? " . כפועל יוצא מכך נוצרת השתהות עם שאלת האופניות של היש ( "מדוע הדברים הם כך ולא אחרת ? " ) ; כיצד מתפקד "סדר 3 בלשונו של רוזנצווייג, כאשר לא קיים עבורו מוחלט של סמלים", הדמיוני שמצדיק אותו וערב לו . * * * כמו ספרי הקודם, גם כאן דבריי נתרמו על ידי ערנותם הדתית והרוחנית של שומעיי בשיעוריי שבאלון שבות ובירושלים . תודתי העמוקה נתונה להם על כך . אני גם חב את תודתי לאלו שקראו חלקים שונים מן החיבור והאירו את עיניי בהערותיהם החשובות : יוסי גמליאל, אורי – דוד שוק, מנחם לורברבוים, חיים וידל, אדמיאל קוסמן, אביעזר כהן, אורית יושינסקי – טרופין, אמיר מאיר והלל כהן . תודה מיוחדת נתונה לאמנון רז – קרקוצקין שהשקיע רבות בקריאה ובדיון עמי על הרעיונות שמבוטאים כאן, ולאיתן אברמוביץ' על היענותו לקרוא את החיבור מראש עד סוף מתוך משא ומתן באמונה . תודתי מסורה לעורכי הוצאת "רסלינג", יצחק בנימיני ועידן צבעוני, על העידוד והנכונות להוציא את חיבוריי בהוצאתם . בכלל זה אני מודה לאלו שהתקינו עבורי את הספר מטעם ההוצאה : 3 . פרנץ רוזנצווייג, מבחר אגרות וקטעי יומן , תרגום : מנפרד וינקלר ואחרים, ירושלים : מוסד ביאליק, תשמ"ז, "אל רוזנשטוק" : 85 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר