|
עמוד:9
עִם הספר | 9 את טעם היוצרים בכל דור, את נורמות הכתיבה שלהם וכפועל יוצא מכך, את התפתחותה של השירה העברית החדשה . בתוך כך מאירים המאמרים את המתח המלווה את היוצרים העברים בין הצורות האירופיות והמערביות לבין התכנים היהודיים והעבריים — מתח שבא לידי ביטוי גם במוזיקה של השירה, בין ההנגנה של המילה העברית לבין המשקל האירופי המודרני . המחקרים שיסודם בנקודת המבט הפרוזודית נוקטים מִטֶּבע הדברים במונחים מקצועיים ייחודיים . לשם הבהרתם ניתן בסוף הספר ביאור של העיקריים שבהם . לצד המחקרים הפרוזודיים גרידא ניתנה כאן במה לעיונים אחרים, בהם פרשנות ליחסו המורכב של ביאליק אל הרצל לאור שיריו, קריאה יוצאת דופן בפואמה "בעיר ההרגה" מאת ביאליק, בחינת הדרך שבּה נוצרו כתבי אברהם שלונסקי והשתלשלותם, או ניסיון לעמוד על סוד ההתקבלות של יצירת אלתרמן ושל דמותו בתרבות הארץ-ישראלית והישראלית . את הספר חותמות חמש שיחות רדיו שערך אסף ענברי עם עוזי בשנת 1990 . הן מעניקות פרספקטיבה רחבה ( גם אם לעתים כוללנית, לאור מגבלות המדיום ) , ובמידה שהן מהוות מעין סיכום לספר, כך יכלו לשמש לו מבוא ( וזוהי המלצת-קריאה למי שיתקשו לרדת מייד לעומק הדברים, והדבר אך טבעי ) . בשיחות אלו ימצאו שומעי לקחו של עוזי הד לשיעוריו ולשיחות אתו, לעוזי ש"בעל פה" . תודה לאסף ענברי על הסכמתו לכלול כאן את השיחות ובכלל על יוזמתו לערוך אותן בשעתן . עוזי ובנות משפחתו — בייחוד בת-שבע אשתו ובתו הרַבָּה טללית שביט — ליוו את הספר מקרוב וסייעו בעצה טובה . פרופ' עפרה יֶגלין, תלמידתו של עוזי, עזרה להעמיד את הספר בצורה המדויקת והנאמנה ביותר שניתן . רוני קפקא שימשה עוזרת מחקר מסורה בעת ההבאה לדפוס ; ואלי אורן צר לספר צורה נאה, במקצועיות לעילא, כדרכו . תודה מיוחדת לפרופ' חנה נוה, עמיתתו של עוזי ; לפרופ' שמעון זנדבנק, שתרם לספר את מילון המונחים פרי עטו ; לגופים שתמכו כספית בפרסום הספר ובייחוד לפרופ' אברהם נוברשטרן העומד בראש בית שלום עליכם וליוסי בר מאוניברסיטת תל אביב, ביתו האקדמי של עוזי ; ואחרונים-חביבים, לאנשי הוצאת הקיבוץ המאוחד – ספרית
|
|