|
עמוד:14
| בונים סיפור 14 ידע כיצד מנסים כראוי . הוא רק ניסה לנסות . לו ידע שיש לתכנן את היצירה, סביר שהיה מצליח לסיימה . ✶ חלקו הראשון של ספר זה עוסק ב פילוסופיה של הכתיבה והקריאה . השני עוסק בפסיכולוגיה של הכותב והקורא . אני ממליץ לקרוא את שניהם, אך מי ששעתו דוחקת לו ורוחו קצרה, מוזמן לדלג אל השיעורים המעשיים שבחלק השלישי, הפרקטיקה . ואולם לפני שתצאו לדרך, הנה התראה ותזכורת כללית : במדריך שבידכם מופיעות אך ורק דעותיו של הכותב, לא אמיתות מדעיות ולא עובדות שנסמכות על מחקרים או תיאוריות ספרותיות כלשהן . יתרה מזאת, הספר לא מתיימר ללמד "איך כותבים", אלא איך מחברו כותב ( בפירוק מופרז לגורמים, על רבים מהתהליכים אני כבר מדלג, וזו לכם תרומת הניסיון ) . שיטת הלימוד שמוצעת כאן היא כולה פיתוח עצמי, ויש בה יותר השקפה מאשר קביעה אקדמית . ישבתי וחשבתי מה אני עושה כאשר אני כותב, ואז בניתי סדנה . לאחר מכן עיבדתי אותה לתצורת ספר, ועכשיו אתם קוראים בו . וכמובן, אין בקריאת ספר זה ו / או בהשתתפות בסדנה כלשהי לעשות מהכותב-למגירה כותב-למחייתו . למעשה, לעתים קרובות החסד הגדול שסדנה עושה עם משתתפיה, הוא להבהיר להם שהכתיבה המקצועית היא עסק מסובך ומורכב, והמחיר שהיא דורשת גבוה בהרבה ממה שיסכימו לשלם . אין בכך כל רע : סדנה עדיין עשויה ללמדם לכתוב טוב משכתבו . ההוצאה לאור אינה העיקר . יתרה מזאת, לא אחת לומד משתתף בסדנה יותר על עצמו מאשר על הכתיבה, לומד לא רק לכתוב ( ולקרוא ) אחרת, אלא גם להיות אחרת, לחשוב ולחוש אחרת . בעיני, זה עיקר עבודת הכותב ( וגם עיקר עבודתו של אדם בחייו ) : לטעות, להבין, ולשפר — ובסופו של דבר להשפיע טובה גם על חברו, להתפתח נפשית ורוחנית, ואף לסייע לזולת לעשות כן . לבד מכך, כל מסגרת שבה נחשף אדם לעיני אחרים, מגבירה בהכרח את המודעות העצמית שלו ושלהם כאחד . אז לכו בהזדמנות לאיזו סדנה טובה, לא חשוב למה . מפגשים שמסתיימים בעיניים לחות לא נדירים אצלנו, וכל ידיעה חדשה על נפשך וחווחיה — גם אם היא נקצרת בדמעה — יש בה להועיל ולשמח . "באתי לסדנה שלך," אמר לי פעם אחד מתלמידי, "משום שזה יצא זול יותר מפסיכולוג . " הוא גם השתפר יפה בכתיבתו, אבל זה כבר סיפור אחר .
|
|