|
עמוד:10
| בונים סיפור 10 אני סבור שאפשר . אילולא היתה הכתיבה בת למידה, לא הייתם קוראים ספר זה, שממילא גם לא היה נכתב . האוניברסיטאות היוקרתיות בעולם היו טורקות את שערי חוגי הכתיבה שלהן, וגלגלי קוצים היו חולפים בפרוזדוריהן השקטים, רדופי השדים ושרוקי הרוחות . סדנאות הכתיבה באשר הן היו פושטות את הרגל, ואנו, הסופרים האומללים, היינו נאלצים למצוא עבודה אמיתית . . . צחוק בצד, אני סבור שאפשר ללמוד כתיבה, ולו מן הטעם הפשוט שאנשים שיודעים לכתוב היטב לא הגיחו מרחם אמם חמושים בטקסטים מדויקים ומסעירים . לו הכתיבה אכן חתומה בפני מבקשיה, טשרניחובסקי היה מסתגר מדוכדכך בקליניקה שלו ובשביס זינגר נרקב בעבודתו כמגיה . זאת לומר שגם המינגוויי לא נולד עם קולמוס זהוב ביד, ויש להניח שאפילו דוקטור סוס סבל ייסורים עזים, בטרם חיבר את ראשוני החרוזים העליזים שלו . זכרו : כל כותב באשר הוא לא ידע פעם לכתוב, ולמד לעשות זאת במרוצת הזמן . אך האם ניתן ללמד כתיבה באופן מוסדר, שיטתי, שיקצר את דרך הייסורים ? אם העגל יונק, יגיד הרפתן, מן הסתם הפרה מיניקה . ואם אפשר ללמוד אקראית ועצמאית, על אחת כמה וכמה שאפשר גם ללמוד בכוונה ובשיטה . יחד עם זאת, רוב האנשים יענו אינטואיטיבית, שבכתיבה, "או שיש לך את זה או שאין" — היגד שיש בו מידה מסוימת של אמת, כי גאונות ולהט ונחישות ( אפילו עקשנות נוראה ) אכן קשה ללמוד, ונדמה שבלתי אפשרי ללמד . ועדיין חוכמה כשלעצמה היא כלי ריק אם אינה משודכת לנחישות, יוזמה, סקרנות ויכולת מעוררת השתאות לספוג עלבונות . כל כותב שהפשיל שרווליו ברצינות, יודע שאדון כישרון הוא בהחלט בחור מקסים וכריזמטי, אך מי שמביאה את הכסף הביתה היא זוגתו אפורת הפנים, הגברת תִרגול . ותרגול פירושו : אתה לא מספיק טוב ( גם כשאתה כבר כן ) , עשה זאת שוב . זה הגיהינום האמיתי, התמידי, של הכותב . ואמנם אין כתיבה "אחת", ומלוויל נבדל ממנדלי כשם שאגתה כריסטי שונה מאגוטה קריסטוף, אך בהחלט יש עקרונות בסיסיים שעשויים להפוך כתיבה מסורבלת לקולחת יותר . לטעמי, האלמנט הסינרגטי, המסתורי והמיסטי שמאחורי היצירה הספרותית הטובה, הוא במהותו הכותב עצמו, על אישיותו ואנושיותו, חוכמתו וההומור שלו, צערו וחמלתו, ובמיוחד נחישותו . אם ירכוש את הכלים הראשוניים הללו ויתאמן על כתיבתו בחירוף נפש, הוא בהחלט עשוי לחבר במרוצת הזמן יצירה איתנה ומרגשת . ✶
|
|