|
עמוד:13
מבוא | 13 בתנועה על כישורים חברתיים . הודות לתנועה הרגשות והתהליכים החברתיים הופכים גלויים, ואפשר להגדירם במונחים של התנהגות ולהגיב להם . החלק הרביעי של הפרק דן בפיתוח סביבה המאפשרת את טיפוח הכשירות הרגשית - חברתית – יצירת אקלים גן מיטבי באמצעות שילוב תנועה בחיי היום - יום בגן . הפרק פונה לגננות הרואות את עיקר עיסוקן בטיפוח כשירות רגשית - חברתית של הילדים, כזו שתקל עליהם את תהליכי ההסתגלות ללמידה מובנֵית בחברת בני גילם . הפרק הרביעי, תרומת ההתנסות בתנועה להתפתחות קוגניטיבית, למהלכי למידה ולהישגים אקדמיים, עוסק בשלושה תחומים המתאפיינים בקשר בין התנסות בתנועה לבין קוגניציה . התחום הראשון הוא הקֶשר בין תנועה לבין תהליכים עצביים במוח . תחום זה מתמקד בשכלול של תפקודים ניהוליים, של מיומנויות קוגניטיביות מרחביות ושל הזיכרון לטווח ארוך, כמו גם בסיוע בבניית היקשים מופשטים ליצירת מטפורות . התחום השני הוא תרומת ההתנסות בתנועה למהלכי למידה . הדבר נעשה באמצעות המידע הקינסתטי שההתנסות בתנועה מספקת, יכולתה לזמן דימוי מנטלי של הנלמד, מַעֲבר מִידע אינטואיטיבי לידע פורמלי, היותה מצע לתרגול הכוונה עצמית ללמידה ולתהליכי למידה יצירתיים והיותה חוליה מקשרת לאינטליגנציות אחרות . התחום השלישי הוא השפעתן של תוכניות התערבות הכוללות תנועה לשמה ותנועה מושכלת ( זו המשלבת בין פעילות גופנית ללמידה עיונית ) על ההישגים האקדמיים . הפרק החמישי, תרומת הפעילות הגופנית לקידום בריאות, מציג דרכים שבהן פעילות גופנית מאפשרת לשמור על תקינותן של מערכות הגוף ולפתח את יכולותיהן . כך למשל פעילות גופנית מסייעת למנוע השמנה ותורמת ליציבה ולחיזוק העצם בשלבי הגדילה . זהו תחום חדש למדי בגן הילדים, והעיסוק בו נובע משני גורמים . הגורם האחד הוא קיומם של מחקרים רבים הקושרים בין אורח החיים בגיל הרך לבין בריאות גופנית ונפשית בשנות החיים המתארכות . הגורם האחר הוא התובנה שאורח החיים המקובל כיום אינו מספק את התנאים הבסיסיים לשמירה על בריאות הילדים, ויש צורך בהתערבות מחושבת . בפרק נסקרים מחקרי התערבות שבדקו את השפעתן של תוכניות מובְנות על בריאות הילדים בהווה ( עם סיום תוכנית ההתערבות ) ובעתיד ( לאחר חודשים ושנים ) . הפרק השישי, תרומת השילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים בגן הילדים להתפתחות וללמידה, עוסק בהתנסות של הילדים הללו עם תנועה בגן . אף שיש להקצות זמן רב יותר לתנועה כדי לאפשר להם להתגבר על הקשיים הניצבים בפניהם, הם נוטים להיות פעילים פחות מחבריהם ה"רגילים" . בפרק זה מזוהים
|
|