|
עמוד:12
12 / / אנליזה ארגונית 28 רוח רפאים, בהיותו נוכח - נפקד, נמצא ונעדר כאחת ( כ"ץ וליס, 2021 ) . אך הדברים גם רשומים בגוף . גבריאל דהאן ( 2020 ) מצטט את דבריו של ז'אק לאקאן בהקשר זה : "להיות בעל יחס לגופך שלך כזר הנה לבטח אפשרות [ . . . ] את גופך יש לך, אך אינך הוא בשום מידה" ( דהאן, ,2020 עמ' 128 ) . ואולי נכון לומר : "אינני אני בשום מידה" . בהתאם, על היועץ להיות ער למיקומו כמי שבגופו אולי מגיע לארגון אך אינו גוף, שנמצא אך לא ממש שייך, שידיעתו מראש אינה מספקת . הוא פועל תמיד כאורח זמני וארעי כנגד כל תביעת הזדהות וכל יומרת אדנות ( שכה שכיחה בעולם הארגוני ) , כלומר – כשלישי . הזרות היא גם כוח ( וקשה לשמור עליה ככל שמתארך הזמן ) , והאתגר של היועץ הוא לשים לב לאופן שבו הוא קשוב תוך כדי המתרחש, ועד כמה הוא מצליח להשתמש בזרות כסוג של שלישי . / הקונפליקט והיעדר ההרמוניה השלישי מעורר מתח ופוגש קונפליקט . הוא מפר כביכול את אשליית האינטימיות שזוגיות אמורה להציע, פוגם בהנחה הבסיסית האוטופית של היחד ( קבוצת הזוגיות אצל ביון, 1992 ) . בכך הוא גם מייצג כל מיני שלישיים . בתוך כל ארגון יש אכן הרבה שלישיים : לפעמים אלה אנשים מיחידות אחרות, מרמות ארגוניות אחרות, מגופים הבאים בקשר עם הארגון ; וממשקים מביאים עימם גם חיכוך וגם כאב שכיח . מחוץ לארגון זו המשפחה, הקהילה, כל עולמו של העובד שמחוץ לארגון ושאינו בהכרח מוכפף לעבודה או מותאם לה . כך או כך, במה שפוגש היועץ יש סוג של הכרה בכך ש'לא הכול כלול', לא 'הכול מוכל' ולא הכול משתלב ומסתדר : שותפים יכולים לריב, יו"ר ומנכ"ל לא בהכרח מסתדרים ביניהם, צוות יכול להרגיש מצוקה במפגש עם מי שמנהל אותו . יתרה מזו, המערכות הן בלתי יציבות ואינן ניתנות לניבוי עקבי ויציב . על אף מאמציהן השכיחים להפגין יציבות ( 2005 Tsoukas, ) , הן חייבות לפגוש תנועה, חוסר ודאות ומורכבות . ויש טעם לעקוב אחר ביטויים של האופן שבו הארגון והיועץ מתייחסים למגבלות הבלתי נמנעות כיחס ליומרה למאמץ טוטלי ובר-שליטה מראש, מכיל הכול, וכזה המציע מענה מאוזן ושלם בכך טמון פוטנציאל השינוי, העדות לקיומה של ויטליות – שינוי מתרחש בדרך כלל לא מתוך שלווה ונינוחות, אלא בעין הסערה, ומצבי חסר, מתח וקונפליקט מחוללים גם הם לא אחת אפשרות של תנועה . / אשליית האינטגרציה המלאה וההתייצבות מולה דווקא ככל שגברה ההכרה בריבוי השפעות, בהיעדר אמת מוסכמת אחת או תאוריה אחת בלעדית לאחוז בה, בקיומם של תצרפים רבים ומשתנים ובכוח העצום של הראייה
|
צפנת, מכון למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני
|