|
עמוד:8
8 מבוא בסיסיים בזהותה ובהתנכרות לשורשיה . מאפיינים אלה ייחודיים לסיפורה של גרקו, מאפיינים הנטועים בהקשר ביוגרפי, היסטורי וגיאוגרפי מסוים מאוד, אך בה בעת הם גם משותפים לסיפורים רבים של בני דור ראשון להשכלה אקדמית, בהקשרים היסטוריים שונים ובמקומות מרוחקים זה מזה . המושג "דור ראשון להשכלה גבוהה" ( First Generation College Student ) הופיע לראשונה בארצות הברית לאחר מלחמת העולם השנייה, כחלק מתהליך הגיבוש של תוכניות לעידוד השכלה גבוהה בקרב אוכלוסיות, ששיעור מקבלי התארים האקדמיים ביניהן היה נמוך, במטרה לקדם מוביליות חברתית . זאת לאור המתאם הגבוה שנמצא בין השכלה להכנסה, ובפרט המתאם בין היעדר השכלה אקדמית של ההורים לבין מעמד סוציו – אקונומי נמוך בדור הבנים . "דור ראשון להשכלה גבוהה" כקטגוריה דמוגרפית כוללת את מי שהיו הראשונים במשפחתם לרכוש השכלה גבוהה, אם כי בספרות המחקר מתנהל ויכוח בנוגע לשאלה אם הגדרה זו חלה רק על מי שהוריהם הם ללא השכלה אקדמית, או שמא היא כוללת את כל שאר בני המשפחה הגרעינית . יש המוציאים את הסטודנטים שאחיהם למדו באקדמיה מההגדרה של דור ראשון, בטענה כי הללו משמשים עבורם מודל ומספקים הכוונה . בין אם מדובר בהגדרה הצרה ובין אם במכלילה יותר, מחקרים בעולם מלמדים כי לבני ולבנות הדור הראשון באקדמיה מאפיינים דומים, וכמוהם חוויות משותפות, וכי הם נתקלים בקשיים רבים יותר מאשר סטודנטים שאינם דור ראשון . רבים מבני הדור הראשון מגיעים מקבוצות מיעוט, ממעמד סוציו – אקונומי מוחלש ומהפריפריות הגאוגרפיות, לכן לרוב גם למדו במערכת חינוך ציבורית רעועה, המאפיינת את התשתיות בפריפריה, והם בוחרים ללמוד במוסדות להשכלה גבוהה פחות יוקרתיים ( בעיקר במכללות ולא באוניברסיטאות, לפחות בהקשר המקומי ) . לעתים קרובות הם נכנסים בשערי האקדמיה בגיל מבוגר יותר, כאשר הם כבר בעלי משפחה, ורבים מהם נאלצים
|
|