מבוא אמנות השואה - עבר שאינו עובר

עמוד:10

10 פנינה רוזנברג תחושות הביזוי וההשפלה, ההסגר והבידוד שהיו מנת חלקם . כך כמו קמה לתחייה מלחמתם הנואשת והאמיצה, באמצעות היצירה . תהליך הנצחת השואה החל מיד עם תום המלחמה . תיעוד הזיכרונות נערך לעתים עוד במחנות העקורים באירופה, או עם חזרת הניצולים לחיים "נורמליים" . להבדיל מהיצירות היחידניות שנוצרו בתקופת השואה, אופן שחזור העבר, כפי שהונצח למשל על ידי אלפרד קנטור ( Kantor ) , אלה ליברמן-שיבר 4 נעשה בסדרות של עשרות ( Liebermann - Shiber ) ודוד אולר ( Olère ) ציורים, תהליך שיצר למעשה מעין "יומן מאויר" שמתוארים בו קורות חייהם מתחילת המלחמה ועד סופה, ובכלל זה רדיפות, עקירה, חיים במסתור, התפוררות המשפחה . חלק הארי של "היומן" מוקדש לחייהם ככלואים - מההגעה למחנה ועד ל"צעדת המוות" . לימים שימשו ציורים אלה עדויות משפטיות, כאשר הועמדו אנשי 5 אמנים אחרים הזדקקו הממסד הנאצי ומכחישי השואה לדין . לפרספקטיבה של זמן ומרחב על מנת להתעמת עם עברם . משנות ה- 70 של המאה ה- 20 ואילך אנו עדים לשפע רב של ציורים 4 . Alfred Kantor, The Book of Alfred Kantor, New York : McGrow Hill, Ella Liebermann - Shiber, Life on the Edge of the Abyss, Ghetto ; 1971 Fighters’ House , 1992 ; Pnina Rosenberg, David Olère : Witness - Images of Auschwitz, The Ghetto Fighters’ House , 1998 ; Pnina Rosenberg, "Artists Confront their Past : David Olère, Ella Liebermann - Shiber and Max Bueno de Mesquita", in : Learning about the Holocaust through Art, http : / / art . holocaust - Mesquita 5 . יצירותיו של אולר שתיארו את תאי הגזים באושוויץ שימשו את העד המומחה רוברט יאן ואן פלט ( van Pelt ) במשפט אירווינג-ליפשטדט ( Irving - Lipstadt ) , שהתקיים בלונדון בשנת ,2000 כהוכחה לקיומם . Robert Jan van Pelt, The case of Auschwitz : Evidence from the Irving Trial, Bloomington, IN : Indiana University Press , 2002, pp . 173 - 174, 503 454, 425, 405, 354, 206, 181, - 176

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר