|
עמוד:13
פרק 1 : תבונה מרחבית | 13 אולם לתפיסה מרחבית משמעויות נוספות, הגדרות רחבות בהרבה ורכיבים נוספים על אלה המוצגים לעיל . לפי סימונס ( 2003 Simmons, ) , תפיסה מרחבית היא תפיסה של תכונות עצמים, כגון גודל, צורה, מיקום, תנועה, מרחק וכיוון . על פי הופר ( 1977 Hoffer, ) , מיומנויות שונות מרכיבות את התפיסה המרחבית : תיאום חזותי - מוטורי ( תיאום עין - יד ) , תפיסת עומק, הבחנה בין הדמות לבין הרקע שהדמות נמצאת בו, היכולת לזהות דמיון ושוני בין עצמים, תודעת כיוון, זיכרון מרחבי, הבחנה בין צורות וזיהוי קביעותן, תפיסת מיקום ויחסים במרחב . מחקרים רבים בחינוך מתמטי מציגים את עבודתו של הופר . בפרקים 2 – 3 יפורטו מיומנויות המשנה שהופר מציע, ויוצגו דוגמאות למיומנויות השונות . רוטציה מנטלית היא היכולת לסובב בדמיון צורה דו - ממדית או תלת - ממדית במהירות ובמדויק . אחד המבחנים לבדיקת יכולת זו היא הצגה של עצם תלת - ממדי ( או דו - ממדי ) כלשהו ולצידו כמה עצמים ( או צורות ) שהם סיבוב או שיקוף שלו . על הנבדקים לבחור אילו מבין העצמים המוצגים לפניהם זהים לעצם המקורי ויכולים להתקבל ממנו באמצעות סיבוב . כדי להצליח במטלה יש לבצע סיבוב מנטלי של העצם המקורי ולחשוב כיצד ייראה מזווית אחרת . באיור 3 מובאת דוגמה לשאלה מתוך 'מבחן הרוטציה המנטלית של ונדנברג' ( Vandenberg & Kuse, 1978 ( ) Vandenberg Mental Rotation Test ) . הנבדקים מתבקשים להתבונן במבנה מסוים ולקבוע אילו מבין המבנים שמתחתיו הם מבנים הזהים לו ( וראו גם להלן משימות, משימה 2 ) . 1234 איור 3 פריט הבודק כישורי רוטציה מנטלית ( 1978 Vandenberg & Kuse, )
|
|