מבוא

עמוד:14

14 בריאיון רב ערך שערכו איתה חברי מערכת 'מכאן', הרכבי, שכאמור, ממעטת מאוד להידרש לביוגרפי במובנו המקובל, השיבה באופן חריג : "החיים התגלגלו כך שעוד לפני שהספקת ללמוד לפקוח עיניים — עוד לפני שידעת להגיד 'אמא' [ . . . ] את יודעת באינסטינקטים הזערוריים של בת שבעה חודשים, שמשהו קרה [ . . . ] ואיך כל מה שקורה מטביע את הבסיס שעליו התחיל להיבנות חוף המבטחים הראשון שלך" . 8 אלן התגוררה עד סוף חייה בירושלים, והייתה קשורה בעבותות של אהבה לנכדה היחיד אלישע הרכבי . לאחר שעזבה חדוה את דגניה ב' בנעוריה וטרם לימודיה בבצלאל היא התגוררה בחוות הלימוד הניסויית שהקימה רחל ינאית בן-צבי בשנת 1919 . הרכבי שהתה בחוות הלימוד במקום מושבה האחרון בשטחי האוניברסיטה העברית, לשם הועתקה ב- 1954 ושם פעלה עד 1967 . היא מספרת על עבודתה בענף הפרחים ועל פרנץ, מנהלו המבודד והמסוגר, שנטה לה חיבה מיוחדת . יחדיו הם מכרו את הפרחים שגידלו בקמפוס האוניברסיטה העברית . לימים סיפרה לה לאה גולדברג שזכרה אותה מבינות לדליי הפרחים . בשנים 1963 – 1967 למדה הרכבי באקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ומאז הוצגו יצירותיה בתערוכות יחיד בארץ ובתערוכות משותפות בעולם . לאורך כל שנות פעילותה היא משלבת בין אומנות הציור לאומנות השירה, כשני משלבי ביטוי הארוגים זה בזה . 9 בשנות השבעים והשמונים של המאה הקודמת כתב חוקר תולדות האומנות גדעון עפרת כי האקוורלים שטופי התכלת והוורוד של הרכבי "סאנו בתנועה סוערת של סימנים סודיים, 8 סוקר-שווגר, רונן, בר-יצחק ואחרים, "הַמַּרְאָה אֲשֶׁר", 482 . 9 למשל, בשנת 2009 הציגה הרכבי את התערוכה 'ניירות לרָאנָא' בבית האמנים שבירושלים, תערוכה שלהגדרתו של אורי הולנדר הייתה כמו מימוש ויזואלי של שני הטורים החותמים את שירהּ"מה שקורה בלב פשוט קורה" . אורי הולנדר, "הרכבי, חדוה", בתוך לקסיקון הקשרים לסופרים ישראלים , בעריכת זיסי סתוי ויגאל שוורץ ( תל אביב : דביר ; באר שבע : אוניברסיטת בן גוריון בנגב, 2014 ) , 369 .

הקיבוץ המאוחד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר