מבוא

עמוד:13

מלך והדיוט 13 הבטחות ה' לאברהם לטריטוריה ולזרע רב ( בראשית יג : טו - טז ; שם טו : יח ; מ"א ד : כ - ה : א ) . גם ההבטחה שנתן ה' למשה על בחירת מקום שבו תשרה שכינתו ( דברים יב : י - יא ) תואמת את המציאות שהייתה בימי שלמה ( מ"א ח : יב - יג ) . הנביאים השתמשו רבות במוטיבים זהים לאלה המתארים את מלכות שלמה כדי לתאר את מלכותו האידיאלית של מלך המשיח . המצב הכלכלי והביטחוני של ישראל באותה תקופה מתואר בביטויים דומים לאלה המופיעים ביחס לתקופת שלמה ( מיכה ד : ב - ד ; זכריה ג : י ) . גם דרשת שמו של שלמה שבימיו שרר שלום מדגישה את היותו מלך אידיאלי . המילה שלום מופיעה כמה פעמים במקרא ביחס למלכות שלמה ( מ"א ה : ד - ה ; דהי"א כב : ט ; תהלים עב א - ז ) . על פי ספר דברי הימים ( א כב : ט ) , ה' הוא שקרא לשלמה בשם הזה . לשלמה היה שם נוסף המלמד על יחסו המיוחד של 8 ה' אליו : "ידידיה" ( ש"ב יב : כד - כה ) . מחבר ספר דברי הימים ( ב, פרקים א - ט ) בחר להציג את תקופת הזוהר של שלמה כ"מלך" כשהוא מתעלם בכוונה תחילה מתקופת השפל שלו כ"הדיוט" . לדעת החוקרים, עיקר עניינו של המחבר בתיאור מלכות שלמה היה בניית בית 9 המקדש, וכל תיאור שהיה יכול לפגום במסר הזה נגנז . כאמור, תקופת השפל של שלמה, שבה נהג כ"הדיוט", מרוכזת בפרק אחד בלבד ( פרק יא ) . בפרק הזה מסופר על נשותיו של שלמה, שהטו את לבו אחרי אלוהיהן ועל ההשלכות שהיו למעשים האלה בתחום המדיני . התיאור הזה קוטבי לתיאור האידיאלי בתקופת השיא ; שלמה אוהב ואהוב ה' היה לאוהב נשים נוכריות, ובמקום הכבוד שקיבל ממלכי האזור קמו מורדים שערערו את שלטונו . לתקופה זו שני אזכורים נוספים במקרא : 1 . המלך יאשיהו במסגרת פעולותיו הדתיות תיקן את אשר עיוות שלמה ( מ"ב, כג : יג ) ; 2 . בימי שיבת ציון נשאו עולי בבל נשים נוכריות, ונחמיה מוכיח אותם בהזכירו להם את חטאו של שלמה ( נחמיה יג : כו - כז ) . החלוקה הדיכוטומית שהוצגה כאן אינה מקובלת על הכול, והחולקים עליה 10 יש המבקשים להאשימו מוצאים פגמים בדמותו של שלמה כבר בפרקים א - י . בכך שלאור המסופר בפרק ב תפס שלמה את השלטון על ידי ביצוע "מרחץ 11 אבל גם אם קשה לחוקרים האלה דמים" נגד מתנגדיו אדוניה, יואב ושמעי . לקבל את התנהגות שלמה, קשה למצוא לעמדה זו אחיזה בפרק ב . המקרא אינו 12 מבקר את שלמה על מעשים אלה ומתארו כמי שפעל על פי צוואת אביו . פרשה נוספת שיש המוצאים בה פגם בהתנהגות שלמה היא נישואיו לבת פרעה ( ג : א ) . מכמה אזכורים במקרא עולה שנישואים לבת נכר פסולים, בעיקר

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר