פתח דבר

עמוד:12

12 אורנה שץ-אופנהיימר האישיים קיימת חונכות בצמתים שבהם הפרט נדרש לתהליך קבלת החלטות או הכרעות מקצועיות . העדות להתפתחות המקצועית של תחום החונכות כתחום תוכן גנרי שיש בו ידע מקצועי היא ריבוי המודלים המתארים את אפשרויות החניכה השונות . מודלים שונים של חונכות החונכות, על מגוון ביטוייה המקצועיים, הפכה לתחום דעת מקצועי שלו גופי ידע ייחודיים, מושגים מקצועיים, עקרונות ותהליכים המנחים תפיסות מחקר ותהליכי עבודה . החונכות כתחום אוטונומי המעוגן בתיאוריות שואבת את הידע ואת התכנים בעיקר ממדעי החברה, מתחום ההתנהגות האנושית והבין-אישית ( , . Ellis et al 2020 ) ; גופי ידע אלה כוללים תכנים כמו תהליכים בין-אישיים, אמון, אמפתיה, העצמה, ביקורתיות, רפלקסיביות, הקשבה ועוד ( 2015 Ilieva - Koleva, ) . ביסוד החונכות רעיונות שונים על אודות האדם, המנחים את תפיסות התפקיד ; את הדפוסים השונים הנדרשים ביחסי הגומלין בין החונך והנחנך, ואת הסוגיות העוסקות במטרות וביעדים של החונכות . תפיסות אלה משפיעות על הישגיה ותוצריה של החונכות ברמת הפרט - כחונכות אינסטרומנטלית המתמקדת במתן עצות והיענות לצרכים השוטפים של הפרט, וברמת הארגון - כחונכות מהותית ( Educative Mentoring ) , העוסקת בקידום הבנה ולמידה של מצבים מורכבים בארגון ( 2015 , . Kubicek et al ) . כדי לממש את החונכות המקצועית התפתחו מודלים שונים לחונכות שמטרתם להמשיג ולהכליל תהליכים, עקרונות ורעיונות ולעגנם בתיאוריות, וכן לשמש כמקור לפרקטיקה למימוש רעיונות מגוונים ( 2020 Orland - Barak and Wang, ) . המודלים השונים מתאפיינים בדגשים השונים שהם מציגים, למשל חונכות אישית, חונכות במסגרת קבוצתית, חונכות קצרת טווח, חונכות תהליכית לאורך זמן, חונכות במרחב אקדמי, וחונכות תוך-ארגונית או

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר