|
עמוד:10
10 אורנה שץ-אופנהיימר אדם בעל ניסיון הן בפרקטיקה והן בהעברת הידע המקצועי שלו לאחר . חניכת האחר באמצעות ידע מקצועי תיאורטי המשולב בידע פרקטי מסייעת לעצב מחדש תהליכי למידה אישיים ומקצועיים ; החונך מסייע לאחר באמצעות הידע שלו אך בה-בעת מתוך מכוונות פרסונלית לעמית מקצועי ( Gisbert van Ginkel, Oolbekkink, Meijer and Verloop, 2016 ) . במילים אחרות, בעולם החונכות מתקיים תהליך של הבניית הכישורים, היכולות המקצועיות והזהות המקצועית הן של הנחנך והן של החונך, משמע שהחונכות מבוססת על קשר בין-אישי ועל יחסי גומלין בין שני אנשים, ומתרחשים בה תהלכי למידה מקצועיים מקבילים, בסביבה שיש בה יחסי אמון ומוטיבציה ללמידה ( 2012 Feiman - Nemser, ) . מקור המושג חונך ( mentor ) הוא בשם הפרטי Mentor המופיע ב אודיסאה של הומרוס . מנטור היה חברו החכם והנאמן של אודיסאוס, שקיבל על עצמו לגדל את בנו טלמכוס כאשר האב יצא למסעו הארוך . החונך חינך והדריך את הנער במעבר לשלב הבגרות . על פי דימוי זה, החונך הוא מבוגר חכם המקבל עליו את האחריות ללמידה ולהתפתחות של צעיר ממנו . בעבר רכשו אנשים ידע מקצועי בכך ששימשו שוליות של בעלי מקצוע ; בימי הביניים השתמשו הגילדות למיניהן בחונכות לצורך העברת הידע המקצועי במלאכות השונות . למידה באמצעות חונכות הייתה אמצעי להעברת ידע לבן החסות ( protégé ) , והחונך היה מורה מגן, מדריך, פטרון וסנדק . לראשונה בשנת 1778 המונח חונכות ( Mentoring ) מופיע על כריכה של ספר שכתבה אן מורי ( Mentoria : The Young Ladies Instructor , ) Murry ( מנטוריה : הוראות לגברות צעירות ) . המונח אינו מופיע בכתובים האקדמיים עד סוף המאה העשרים . שנת 1980 היא נקודת מפנה, והחל ממנה אנו מוצאים את החונכות בספרות המקצועית ( למשל ב- Harvard Business Review ) . בחינוך, בשנת 1993 התפרסם כתב העת הראשון שעוסק בתחום, Mentoring & Tutoring : Partnership in Learning ) Irby and Boswell ( .
|
|