מבוא

עמוד:14

14 אברהם פרנק עד מאוד . הספרות המחקרית מרבה להדגיש את חשיבותו הרבה, הקריטית לא פעם, של המנהל עבור בית הספר שבראשו הוא עומד, ובכל זאת - לא נוצרה פרופסיה מובהקת בעלת משקל ציבורי כיאה לתפקיד . הכיצד ? בשנת 2007 סיימתי את עבודתי המסודרת בחינוך לאחר כ – 35 שנים, מהן 16 בניהול, והחלטתי להתחיל בכתיבת עבודת דוקטורט בנושא מנהלים של בתי ספר . כאמור, כיוונתי אל החלקים ה"פוליטיים" של עבודת המנהלים מול גורמים חוץ – בית – ספריים, מחקר שיסייע לי לפענח את השאלה שהצבתי למעלה - "הכיצד ? " . מטבע הדברים עבודה כזאת נדרשת להיות רב – ממדית ולהקיף סוגיות רבות, ואין להסתפק במחקר נקודתי ממוקד . הספר בנוי על ראיונות עם 50 מנהלים מהשנים 2008 - ,2009 והוא מורכב משלושה רבדים המכילים זה את זה : הרובד הראשון מתייחס לתהליכים "הגדולים" של המאה ה – 20 המשפיעים על כולנו : המעבר לעידן הפוסט – מודרני, הגלובליזציה ודפוסי המשילות ; הרובד השני מבהיר שבגין תהליכים אלה חל מעבר הדרגתי של המנהל לעסוק בזירה החוץ – בית – ספרית ; והרובד השלישי נדרש לארבעת המושגים המונחים בבסיס המחקר : סמכות, אחריות, אחריותיות ( accountability ) ועומס, שנבחנים מול הרבדים הקודמים . לא הופתעתי לגלות שעולמם של המנהלים גדוש שינויים גדולים . ואולם באופן די מפתיע, הכיוון של השינויים מצביע על בעיה ברורה מאוד ומחריפה סביב מקצוע הניהול הבית – ספרי . בשנים 2008 - 2012 עסקתי בעבודת הדוקטורט, שהוגשה לאוניברסיטת תל אביב תחת הכותרת : התחום ה'פוליטי' בעבודתם של מנהלי בתי ספר והקשרו לנושאי סמכות, אחריות, אחריותיות ועומס ( סאא"ע ) ( פרנק 2012 ) . ובכן, כאן פגשתי את יעל .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר