|
עמוד:12
12 אברהם פרנק העבודה ? אז יש : מי שנושא על כתפיו את המשך החיים במערכת החינוך בתקופות המעבר התכופות והלא מתוכננות הם הגורמים המקומיים, הקבועים, המתפעלים את בתי הספר מדי שנה וכל השנה, ויודעים את עבודתם היטב גם בלי בעלי השררה שמעליהם . מבחינתם, השטח אינו מחכה להנחיות . אלה הם יעל וחבריה מנהלי 1 אז למה לא שומעים אתכם, ומדוע אתם מצטיירים בתי הספר . לעתים כ"נוכחים – נפקדים" ? בספר זה, שנכתב בעקבות עבודת הדוקטורט שהגשתי ב – ,2012 אציג תמונה נרחבת של תפקיד מנהל בית הספר, חשיבותו ויחסיו עם סביבתו, וכל זאת על רקע מערכת החינוך בכלל, על תהפוכותיה והשינויים הנמרצים שהיא עוברת בשני העשורים האחרונים . הספר מתמקד בעולם החיצוני לבית הספר, הכולל גורמים רבי עוצמה שלמנהל יש עמם מגעים אינטנסיביים, והם משפיעים על תפקודו ועל יכולתו לעמוד במשימות ההולכות ומתרבות . בכך ייחודו של מחקר זה, שאינו עוסק בהיבטים פדגוגיים פנים – בית – ספריים, אלא מפנה את מבטו החוצה, אל המגרש שהוא בעיקרו פוליטי במובנו הממשי - מאבקי כוח שמעמידים במבחן מתמיד את סמכותו ומעמדו של המנהל . הספר כולל התייחסות של המרואיינים לשמונה "סיפורים פוליטיים", שכל אחד מהם נוגע בנושא המגיע אל המנהל מבחוץ, כלומר מחוץ לבית הספר, ומשפיע על הניהול הבית – ספרי . כל סיפור פוליטי כזה נפתח בהסבר כללי, ולאחריו באים דברי המנהלים שרואיינו . לבסוף תסכם עבורנו יעל את הנושא כולו . 1 . העברית מחייבת בחירה בגוף זכר, וכך עושה עוול גדול וקבוע למרבית "המנהלים" שהם מנהלות – נשים .
|
|