|
עמוד:13
13 על ההדרה פרט לקבוצות הללו איננה מוציאה את השתייכות לקבוצות מוחלשות אחרות ; למשל, גבר נכה ערבי, קשישה לסבית וכדומה . * ארבע הקבוצות שנבחרו מתייחדות במיקומיהן השונים על גבי רצף של נראות - הדרה . בקצה אחד של הרצף הומואים ( המוצגים לאחרונה באורח תדיר בתכנים תקשורתיים שונים, גם אם לעתים באורח סטריאוטיפי ) . בקצהו המנוגד של הרצף נמצאות שתי קבוצות שהנן עדיין מודרות ( נכים וקשישים ) . הייצוג של נשים נע על פני מיקומים שונים על גבי הרצף בהתאם לסוגה ולמדיום . בעמודים הבאים נראה כיצד חלוקת הכוח הבלתי שוויונית בַחברה באה לידי יישום בשיח התקשורתי תוך הדגשת תופעות וממדים המשותפים לקבוצות מוחלשות שונות מתוך מבט על כוללני . גם אם השער השני בספר מתמקד בקבוצות מסוימות, אפשר להסיק מסקנות דומות לגבי דפוסי הייצוג של מיעוטים באשר הם . הדיון סובב סביב ניתוח של טקסטים מגוונים ואינו עוסק בסוגיה של השפעות המסר התקשורתי ו / או התקבלותו בקרב קהלי הצרכנים ; היבט חשוב זה ראוי לספר נפרד . נוסיף גם שבהלימה לרוח הביקורתית השורה על הספר, אנו מבקשים לעודד רגישות ביקורתית למנגנונים התרבותיים המוטמעים בהבניית המציאות ולערער על מוסכמות טבעיות לכאורה . אף על פי שהסוגיה הנדונה בספר קוראת תיגר על המוסכמות והנה מורכבת ובעייתית הן מבחינה מדעית והן מבחינה פוליטית, נחוץ וראוי להפנות את תשומת הלב אליה משום מרכזיותה בחיי כולנו בין שאנחנו נמנים עם המגזרים המוחלשים ובין שלאו . אנו מבקשים להודות לד"ר אורן סופר, ד"ר עינת לחובר וד"ר שרון רמר – ביאל על קריאה קפדנית ומסורה של כתב היד ועל תובנותיהם שתרמו לשיפורו .
|
|