|
עמוד:14
סדר נשי| 14 ל' א' ( י"גמשנה שבועותתשובה די שונה ניתנת על ידי הר"ן ( ר' ניסים ) ל באשר ( פרק ד' ) הנ"למשנה שבועותא' בעמודי הרי"ף ) ועל ידי הרשב"א ל לתפקידה של דבורה כשופטת, וכך נכתב בתשובתם השנייה : והא דכתיב גבי דבורה "והיא שפטה את ישראל" ( שופטים ד' ד' ) לאו אמור, אלא מנהגת . . . ואי נמי . שופטת ודנה היתה, שהיו מקבליןשופטת כ אותה כדרך שאדם מקבל אחד מן הקרובים . "ויש שפוסלין אותה לדוןכן כתב הריטב"א הנ"ל בקידושין ל"ה א' : ומפרשים שופטה את ישראל כלומר מנהגת ודברית" . לקבלמה שהר"ן התכוון לומר בתירוץ השני הוא, שבדיוק כפי שאדם רשאי את פסיקתו של אדם שעל פי ההלכה אינו כשר לכהן כשופט ( כמו קרוב משפחה או אדם שאינו יהודי ) , כך גם מתבאר הפסוק "ויעלו אליה בני ישראל למשפט", כלומר שהיו נכונים לקבל את פסיקתה, ולכן פסיקותיה על כן, יש להניח כי אדם הדורש פסק הלכה מאשההיו תקיפות לגביהם . יך לקבל את תשובתה כסמכותית . הוא צר כן כתב הרשב"א בב"ק ט"ו א' : "ואי נמי בשקיבלוה עליהם", והריטב"א לא - בפירושו על המשנה ( שבועות ל' א' ) : "זה שהיו מתנהגים על פיה בתורת מינוי, דהא אמרינן בספרי שום תשים עליך מלך ( דברים י"ז ) ולא ם על פי עצתה, אומלכה והוא הדין לשאר משימות, אלא שמתנהגי שקיבלוה עליהם לדין שהמקבל עליו לדין ולעדות קרוב או פסול דינו דין ועדותו עדות כדאיתא בפרק דיני ממונות ( סנהדרין כ"ד א' ) . ובתנא דבי אליהו רבה פרק ט ( מדרש המיוחס לאליהו הנביא ) אמרו חכמים שלא היו תלמידי - מצינו : " 'והיא יושבת תחת תומר' שראל בעת ההיא אלא כמלא ( נ"י חצי ) דקל בלבד לכךחכמים בי נאמר תחת תומר" . , יביע אומרניתן למצוא הוכחה נוספת לכך, בדיונו של ר' עובדיה יוסף ב ירושלים ה'תשמ"ו, אורח חיים מ"א ט"ז, עמ'מהדורה שנייה, כרך א', , תפארת יהונתןקמ"ו, בו הוא מפנה אותנו לספרו של ר' יהונתן אייבשיץ, ט"ז ) , בו הוא שואל כיצד דבורה יכלה - ( שמות י"ח י"דיתרובוב ה'תר"כ, לל שהרי למדנו מדברי רבי ישמעאל ברבי יוסי : "אל תהי דןלשפוט לבדה . תשובתו היא,יחידי, שאין דן יחידי אלא אחד" ( משנה אבות ד' ח' ) . שפוסקים רבים אמרו בנוגע למקרים בהם בעל דין יחיד פונה לשופט ודורש זוהי גם דעתובמקרים כאלו השופט רשאי לדון לבדו . - פסק דינואת ג' סק"ה . חושן משפט, ורשה ה'תרמ"ב, לתומיםב
|
|