אל הקוראות והקוראים

עמוד:13

המצאת החינוך | 13 " מזה שלנו, והטקסטים אף עברו תרגום מלטינית לצ'כית ולהפך, ומשם לאנגלית ולעברית, ולכן ייתכן ששובשו . אנחנו קוראים בספרי קומניוס, אבל למעשה קוראים את עצמנו . לכל הפחות, אני מציע לכם את הקריאה שלי . ראוי גם להיזהר כאשר בוחרים חלקי ציטוטים מתוך ספריו ומוציאים אותם מהקשרם ההיסטורי . כתב על כך ז'אן פיאזה, 2 אבי הפסיכולוגיה ההתפתחותית, בשנת 1957 : י הבעיה המרכזית היא למצוא בכתביו של קומניוס לא את מה שדומה לנטיות המודרניות ולהזניח את היתר, אלא את מה שיוצר את השלמות החיונית של מחשבתו של המאסטר הצ'כי האדיר בתאוריה ובמעשה, ולהשוות זאת למה שאנחנו יודעים ורוצים היום . הסיפור השלישי כולל את מה שאנחנו יודעים ורוצים כיום . בנקודת הזמן הנוכחית אנו יכולים לבחון את המקום שאליו התגלגלו רעיונותיו, אילו מהם יושמו ואילו מהם נדחו . בפרקי הסיכום נמנים שבעים ושמונה חידושים חינוכיים מרכזיים שהציע קומניוס, הנוגעים לתכנון הלימודים, לארגון הלימודים ולדרכי ההוראה וההערכה . קומניוס היה ער לכך שרק מעט ממה שהציע הגיע לידי מימוש, וערב מותו כתב : "עד כה לא הטו אוזן לתוכניות אלה, ובתי הספר ממשיכים לתעות במבוכיהם" . קומניוס היה פרוגרסיבי, אופטימי והומניסט, והאמין אפוא בכוחה של ההתפתחות הטבעית של הילדות והילדים, ובתנאי שלא נפריע ולא נחסום . מטרת החינוך העליונה בעיניו הייתה "להבטיח את

ספרי ניב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר