|
עמוד:8
8 פתיחה בין האמנות לבין המציאות, שכיוצר הוא התעקש לחזור ולחצותו שוב ושוב, פנימה והחוצה . תשוקתו ליצור נבעה מהצורך הבלתי נלאה שלו — להראות את קשיי המציאות, עוצמת הכאב והסבל הקיימים בעולם, ומנגד להמחיש את גודל כוחו המחיה של הדמיון . באמצעות הבדיה אמנות הבמה מספרת אמת צרופה על המציאות המורכבת, והשאלה האם העולם הוא שקר או שמא הדמיון הוא המכזב, נשארת פתוחה — מתוך רצון להראות ששתי האפשרויות מתקיימות זו לצד זו . באשכבה, מחזה שלוין יצר כשכבר ידע שהוא חולה סופני ולתוכו יצק את האני מאמין האמנותי שלו, מודגם כיצד עולם התיאטרון מאפשר לו לבצע מעברים חדים ומפתיעים . הוא יכול לנוע בו בין עולמות מדומיינים, שאותם נהנה לברוא, לבין ראייה מפוכחת, צלולה כבדולח ומפחידה בעומקים שאליהם היא מגיעה . בהצגה זו, כמו במכלול עבודתו ככותב וכבמאי, הוא מטלטל את קהלו בישירות חריפה ובמילים ברורות מאין כמותן . הוא מעז לבטא את אשר עיניו מגלות לו וכתיבתו מגלה לנו, אם נסכין להיפתח אליה ולראות בה מקור השראה . הצירופים המיוחדים האלה בכתיבתו, בין המכאיב למענג ובין הנכסף למציאותי, שלוין כה מיומן לשזור יחד ; הביטוי הישיר והחריף ואומץ לבו לתלוש מסכות ולקלף עטיפות בלי לנסות לשאת חן ; דבקותו בחיפוש אחר האמת והעזתו להביא אל קדמת הבמה אמיתיוּת ללא פשרות — כל אלה עוררו בי משיכה ליצירתו עוד לפני שהכרתי את מרבית מחזותיו ובוודאי טרם שירדתי לעומקם . קסמה לי מאוד יכולתו ללוש את העברית כראות עיניו, בעדינות פיוטית או בגסות מרתיעה, שאף הן שזורות יחד, ותמיד במדויק ובקיצור . אין מילה מיותרת, אין מילה שמתבקש להחליפה באחרת . דומה שהמילים הן הדמויות הראשיות ביצירתו : עוצרות נשימה באימה שהן מעוררות או מפעימות בבהירות שבה רגשות אנושיים משתקפים מבעד לעדשות המלוטשות של ניסוחיו . הרטוריקה החדה של הדמויות נשמעה לי מוכרת, משל תורגמה מן היידיש ששמעתי בילדותי, שפה שלא ממש הבנתי אך קלטתי את הפסקנות החריפה שבה הייתה מתנגנת . בהמשך ראיתי עד כמה הלקוניות של לוין הושפעה בעקיפין מלשון המקרא ( בגרסה רעננה ועדכנית ) , שאין תמציתית ממנה ואותה ספג יחד עם שפת התפילות והגמרא בחינוך הדתי שקיבל . כפסיכולוג קליני זיהיתי שאף שהחומרים הרגשיים שלוין נוגע בהם קרובים מאוד לנאמר בחדרי הטיפולים, הוא עוסק בהם בדרך שונה מאוד מן ההמשגה המקובלת בפסיכותרפיה דינמית ומנוגדת לאתיקה שבבסיס הפרקטיקה שלה .
|
|