|
עמוד:7
פתח דבר | 7 היא חקר מקרה וזהותה המקצועית היא של חוקרת, אני מתקשה לראות בעצמי "חוקרת איכותנית", כפי שאני הודפת כל ניסיון של תלמידי מחקר לברר אם אני מנחה איכותנית או אם אוכל להנחות אותם במחקר איכותני . לשיטתי, יש מחקר אחד, הדרכים אליו רבות והחוקרת צריכה לבחור את השיטה המתאימה ביותר כדי לענות על שאלות המחקר . במובן זה תפקידן של שיטות מחקר איכותניות זהה לחלוטין לתפקידן של שיטות מחקר כמותיות : לאפשר לחוקר להשיג את מטרות המחקר . עם זאת גם אם ברורה המטרה וידועה הדרך, חשובה הבקיאות בשיטות המחקר השונות . הספר הזה הוא אפוא מקור נוסף לבירור, ללמידה ולהבנה של שיטות אלו ושל השלכותיהן . מטרה נוספת של הספר היא לבחון את המשמעות של הקמת האוהל האיכותני בשדה המחקר עבור השוהים בו : המבקרים והשחקנים האחרים בשדה . הסתכלות שכזו תאפשר לנו לראות בעצמנו, השוהים והמבקרים באוהל השיטות האיכותניות, חלק משדה המחקר הרחב יותר . במושגים של התאוריה המוסדית, שדה הוא אוסף של שחקנים ( חוקרים, ארגונים, אגודות מקצועיות וכן הלאה ) הפועלים במשותף לקידום סוגיה חברתית במסגרת כללים מוסכמים . כללים אלו, הנקראים "לוגיקה מוסדית", מגדירים את מטרות השדה, את הדרכים הנורמטיביות להשיגן, ואת תפקידי השחקנים הפועלים בו ( 2006 , Greenwood & Suddaby ) . עם זאת גם בשדות ותיקים וממוסדים כמו שדה המחקר והמדע השחקנים נאלצים להגיב ולהסתגל לכוחות חיצוניים המאתגרים את הכללים המובנים מאליהם . שינויי מדיניות, אילוצים מוסריים ונסיבות כלכליות מעלים אל פני השטח סתירות וקשיים בלוגיקה המוסדית ופותחים את הדלת בפני יזמים מוסדיים, המזהים סתירות אלו ומציעים מענים חדשניים . אם כן, במונחי התאוריה המוסדית חוקרים איכותניים הם יזמים מוסדיים המצביעים על בעיות בלוגיקה המחקרית, והאוהל הגדול הוא סוג של "שדה עוברי" ( proto - institution ) המתפתח בתוך שדה המחקר הקיים או מחוצה לו ( 2004 , Boxenbaum ) . מטרת הספר היא אפוא להציע כיוונים נוספים לבחינת יחסי הגומלין של המחקר האיכותני עם שדה המחקר, ולהציג נקודות מבט נוספות על הפרקטיקות ועל המטרות הרווחות בו . מהי מטרתו של המחקר ? דורית : תשובתי קצרה ומעוגנת בלוגיקה המוסדית, אותם כללים מוסכמים של שדה המדע : מטרת המחקר היא לפתח תאוריות על העולם . בהיותו חלק מהתהליך המדעי, המחקר הוא פעילות אנושית המיועדת להרחיב ולהעמיק את הידע
|
|