|
עמוד:5
מבוא : צעד ראשון | 5 לשתף פעולה עם המכון הדמוקרטי בקידום הרעיונות האלו - תחילה באמצעות המודל של ״מרכז עתיד״, ולאחר מכן באמצעות הרעיון של ״עיר חינוך דמוקרטית״ . לאחר הפסקה של שנים שבתי לצעוד בדרך הדמוקרטית שצעדתי בה צעדים ספורים בנערותי . שמחתי כל כך כשהזמנת אותי להיות בן שיח ושותף ביצירת הספר שלך . רביב, כבר שלושה עשורים אתה נמצא במסע אשר כרוכים בו יחדיו שני תחומים שמרכזיים עבורך ומלהיבים אותך : חינוך ודמוקרטיה . אתה משלב אותם זה בזה, חוקר את הקֶשר ביניהם ומנסה ליצור הוויה טובה יותר באמצעותם . כעת יצאת להרפתקה חדשה, כתיבת ספר . לְמה אתה מזמין את הקוראים ? רביב : אני מזמין את הקוראים למסע שיבחן את הצירוף המוכר "חינוך דמוקרטי" בהקשר חדש, הֶקשר של אזרחות, חברה ותרבות דמוקרטיות . בהתבסס על אמונתי שבכוחו של החינוך לשנות ולבנות, אני מבקש לבחון את השאלה הבאה : איך החינוך הדמוקרטי יכול לעצב אדם וחברה דמוקרטיים ? במסע הזה יהיו שלושה שבילים : חינוכי, חברתי ואוניברסלי . הפסיעה בשבילים הללו תחבר את החינוך הדמוקרטי עם שתי תפיסות חשובות בשיח הדמוקרטי העכשווי - הדמוקרטיה ההשתתפותית ( הפן החברתי ) והקיימוּת ( הפן האוניברסלי ) - ותזמן מפגש עם הסוגיות המרכזיות שהדמוקרטיה עוסקת בהן היום . רון : שתי שאלות לפני שנצא לדרך - מי הם הקוראים שאתה מייעד להם את הספר ? ומהי משמעות ה"קפיצה בחבל טרזן" אשר מוזכרת בכותרת הספר ? רביב : הספר מיועד לכל אדם שהדמוקרטיה כתפיסה, כדרך חיים וכדרך חינוך משמעותית עבורו - למחנכים בחינוך הדמוקרטי ; למורים ולמחנכים שרוצים לרענן את שיטות ההוראה-למידה בבית הספר ברוח החינוך הדמוקרטי ; להורים ; לסטודנטים בתוכניות להכשרת מורים ; למקבלי החלטות ; ולקהל הרחב המתעניין בנושא . ואשר לשאלתך השנייה, העניין יובהר בהמשך . בשלב הזה אומַר רק שלפי תפיסתי, קיים קשר בין הקפיצה בחבל טרזן לבין התעוזה אשר החינוך הדמוקרטי מזמֵן . רון : אז בוא נצא לדרך . מהו השביל הראשון ? רביב : אני מאמין שחינוך, במובנו העמוק והרחב, הוא התשתית לחברה . בהתאם לכך אתחיל בשביל החינוכי, וראשית כול אציג ואבהיר את המונח העיקרי בספר : "חינוך דמוקרטי" . רון : גם אני סבור שהצירוף הזה אינו ברור מאליו . מה הקֶשר בין פדגוגיה, תורת החינוך, לבין דמוקרטיה שהיא שיטת ממשל ?
|
|