|
עמוד:11
נושאי התודעה 11 פרויד, ז'אק לאקאן ואנדרו כהן — ועל האפשרות שנפתחה בפניי להסתכל מחדש על משמעות החיים ועל תפקידנו בעולם . משמעות השם 'נושאי התודעה' פרימו לוי, בספר האחרון שפרסם, השוקעים והניצולים , ספר נורא ומופלא של עדות על השואה, מספר שהנאצים נהגו לומר ליהודים : "גם אם תשרדו ותנסו לספר את הסיפור של מה שהיה איש לא יאמין לכם . לא נשאיר כל הוכחות . שנים ארוכות אחרי השואה אכן זה היה כך והניצולים קיבלו את השם — נושאי הסוד — גהיימניסטרגר 3 ( Geheimnisträger ) " . כשחשבתי על שם לספר עלה בתודעתי השם הזה, והבנתי שספר זה מבקש להיות תשובת החיים והארוס לדחף המוות . שכן אנו כולנו לא רק נושאי סוד, אלא מעבר לכך — נושאי תודעה . כך ששמו של הספר מאגד בתוכו שני מובנים — את הנושאים הקשורים לתודעה ; ואותנו בני האדם ככלים נושאי תודעה כמו רועה הנושא אסל ודליים מלאי מים . נושאים לאן, למה ולשם מה ? הספר מנסה להתוות ערוצים לשאלות מהותיות אלה . כשאני ניגשת לכתוב על נושא הדרך ( טאו ) בפסיכואנליזה ועל מיקומה באבולוציה של תודעת היקום, אני עושה זאת בדחילו ורחימו . אני מעזה לנסח במילים שאלה שכל חיי המחשבה והמעשה שלי סובבים סביבה . עבודה זו היא תחילתה של מעין פעולת סיכום שממנה אני מקבלת תובנות והארות חדשות . ולהארות אלה יש השפעות עליי, הן ממלאות את לבי עונג ואימה . מעת לעת אני חייבת להפסיק את הכתיבה ולצאת להתבונן בטבע . למשל בשתי לטאות עושות אהבה על גזע עץ זית . האם אפשר לומר כך, "עושות אהבה" ? האם יש להן עולם, שואל היידגר ? או שאין זה אלא דימוי המצטייר במבטי הטבול בשפה ובתרבות ?
|
|