|
עמוד:12
הפסיכולוגיה המודרנית, לאחר שהתעלמה זמן רב מהדחפים לטובת התחושות, נוטה עתה לצאת עם רשימת מצאי ותיאור של פעילויות אינסטינקטיביות . זה שיפור שאינו מוטל בספק . אבל כשהיא מנסה להסביר אירועים מסובכים בחיים האישיים והחברתיים באמצעות התייחסות ישירה לכוחות הטבע האלה, ההסבר נעשה מעורפל ומאולץ [ . . . ] עלינו לדעת על התנאים החברתיים שאילפו את הפעילויות המקוריות והפכו אותן לנטיות מוגדרות ומשמעותיות בטרם נוכל לדון ביסוד הפסיכולוגי בחברה . זו משמעותה האמיתית של הפסיכולוגיה החברתית [ . . . ] הטבע האנושי המולד מספק את חומרי הגלם אבל המנהג מספק את המנגנון ואת התוכניות [ . . . ] האדם הוא יצור של הרגלים, לא של היגיון ולא של אינסטינקט . הטיפול של הפסיכואנליזה במין מאלף ביותר, מפני שהוא מציג באופן מביש גם את התוצאות של הפשטנות המלאכותית וגם את הפיכתן של תוצאות חברתיות לסיבות נפשיות . הכותבים, בדרך כלל גברים, כותבים על הפסיכולוגיה של האישה כאילו עסקו בישות אוניברסלית אפלטונית [ . . . ] הם מתייחסים לתופעות שהן סימפטומים מיוחדים של הציוויליזציה המערבית בימינו כאילו היו המאמצים ההכרחיים של דחפים מולדים קבועים של הטבע האנושי . ג'ון דיואי ( Dewey ) , הטבע האנושי וההתנהגות
|
|