פתח דבר: לכתוב בשפת האחר

עמוד:10

לכתוב בשפת האחר 10 הספרות בעשורים האחרים, נשענים על האבחנה האתנית כמושג המפתח המגדיר את הזהות הקולקטיבית המרכזית . העיסוק באחר במחקר הספרות פירושו עניין בספרות של מיעוטים ; עניין בספרות מינורית ; עניין בספרות של קבוצות שבאופן היסטורי נדחקו לשוליים ; עניין בייצוג חוויות של זהויות מקומיות ; וגם עניין ליברלי כללי בחיזוק זהות של קבוצות תרבותיות ובעידוד השונות התרבותית והרב – תרבותיות . העיסוק באחר גרם להרחבת הקנון הספרותי ולהצגה של מערך שלם של נושאים חדשים למחקר ) 49 - 47 : 1997 Culler ( . חקר האחר בספרות עוסק גם בשאלת היחס בין ההגמוניה של השיח המערבי ואפשרויות ההתנגדות לו . הוא משתמש בפוזיציה של השוליים כדי לחשוף את הנחות השיח של הרוב ולהוכיח עד כמה אנו כפופים לקולקטיביות ההגמונית ומטילים צורת חשיבה "לבנה" ) מערבית, אירופאית ( כשאנו חושבים על האחר . העיסוק באחר שואל עד כמה נתונים אנו למניפולציה על ידי צורות תרבותיות, ומראה עד כמה התרבות עצמה היא מבנה אידיאולוגי משתנה . מגמה זו הביאה לקריאה רגישה ומורכבת יותר של זהויות האחר . הפניית משאביו של מחקר הספרות למי שלא הוצגו בתוך הקול הספרותי לצד הקולקטיביות המדומיינת של האנחנו, פירושה העמדת האחר במרכז, באופן שבו זהויות אחרות, לרבות הגמוניות, נקראות כאחר של הפריפריאליות . שפת האחר שפתו של האחר היא לשונו הפיזית, השפה שאותה דוברת קבוצת ההשתייכות האתנית שלו ולעתים גם לשון הכתיבה שלו, אבל היא גם, ובעיקר, לשונו התרבותית, התודעתית ; היא נוכחות פיזית ומנטלית, שהרי הסובייקט מתכונן בתוך השפה, זהותו ומערך הידע שלו נוצרים במסגרתה ) פוקו 2005 ( . התודעה העצמית, המבוטאת באמצעות השפה, השפה התודעתית נוצרת במסגרת שיח המייצר הנחות מסוימות ומערכות מושגים האחראים לידע על המציאות, לחשיבה עליה ולהבנתה . המחשבה איננה מנותקת מן הלשון הכותבת אותה והדוברת אותה ; באמצעות השפה ובמסגרתה חושבים בני האדם על עצמם, חווים את עולמם ומבינים את עצמם . שפה מעצבת עבור הסובייקט את דמות עולמו, מתרגמת אותו וממיינת אותו . הלשון עצמה, בהיותה חלק מן השיח, כופה אחרוּת או עצמיות על הדובר אותה . השיח מבנה הבדלים לאומיים או תרבותיים ; בתוך השיח נוצר המבט על האחר המקבע אותו כדבר – מה מושחת, פורע סדר ומאיים ) פוקו 1996 ( . אלה אינם

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר