|
עמוד:8
8 מחקר מדיניות 171 | מהו סייבר ? | חלק א : על מרחב הסייבר, תקיפות סייבר והגנת סייבר זה לא נעלם מעיני המחוקק הישראלי, כפי שעולה מתזכיר חוק הגנת הסייבר ומערך הסייבר הלאומי, התשע"ח - 2018 ( להלן : תזכיר חוק הסייבר ) , ומהניסיון לחוקק לפני הבחירות במרץ 2021 את חוק סמכויות לשם חיזוק הגנת הסייבר ( הוראת שעה ) , התשפ"א - ,2021 שהוא למעשה גרסה מקוצרת וממוקדת של תזכיר חוק הסייבר במתווה של הוראת שעה לשנתיים בלבד . לפני הדיון באסדרת ההגנה על מרחב הסייבר בישראל חיוני להסביר ולהבין את המושגים המתארים את מרחב הסייבר, הגנת הסייבר ומתקפת הסייבר ואת האתגרים הקשורים אליהם . מטרת מחקר זה היא להציג את מגוון המונחים הקשורים להגנת מרחב הסייבר כדי לתת בידי קובעי המדיניות את הידע והכלים הנחוצים להבנת יחסי הכוחות במרחב הסייבר והאתגרים הקשורים בהגנתו, כבסיס לאסדרת הנושא בישראל . במקביל לפרסום זה אנו מוציאים לאור גם מסמך העוסק באסדרת מרחב הסייבר בישראל בפרספקטיבה השוואתית, ומתמקד בין השאר בבניית מערך הסייבר הלאומי ובתזכיר חוק הסייבר . המושג העיקרי והראשון שיש להבינו הוא "מרחב הסייבר" : המושג מתייחס לרשת האינטרנט כפלטפורמה המרכזית להעברת מידע ונתונים ממקום למקום, ולצידה גם למגוון מערכות המתקשרות זו עם זו ומשמשות להעברת נתונים ומידע ואינן כבולות למגבלות פיזיות או גיאוגרפיות . למרחב הסייבר כמה מאפיינים ייחודיים המקנים יתרונות רבים למשתמשים, אך גם הופכים אותו לכר פורה למתקפות : ראשית, העברת מידע במרחב הסייבר מהירה עשרות מונים מהעברתו בדרכים מסורתיות ( האוויר, הים והיבשה ) , ואפשר להעביר מידע מקצה אחד של העולם לקצהו השני במהירות בלתי נתפסת . שנית, העלות של ביצוע פעולה במרחב הסייבר, גם אם ההשלכות של אותה פעולה מרחיקות לכת, אינה גבוהה . פעולה במרחב זה אינה מחייבת תשתית מדינתית או תקציב גדול, ואפשר לבצעה בעלות נמוכה יחסית באמצעות מחשב אישי או באמצעות קניית שירותי תקיפת סייבר מחברות פרטיות . בשל שני מאפיינים אלו, שיקולי מרחק אינם רלוונטיים במרחב הסייבר, הגבולות הגיאוגרפיים המוכרים לנו מיטשטשים ולגורמים רבים — מדינות, ארגונים תת-מדינתיים ויחידים — יש יכולות תקיפה גבוהות במרחב זה . מאפיין נוסף הוא טשטוש העקבות הדיגיטליים במרחב הסייבר, המקשה על זיהוי מהיר וחד-משמעי של מבצעי הפעולה . מעל לכל המאפיינים האלה
|
|