הקדמה

עמוד:14

מחקר מדיניות 158 | הובלת שינוי במערכת החינוך 14 המודל שאנו מציעים עשוי לשמש את משרד החינוך דווקא עכשיו, בתקופה של משבר מתמשך, בהובלת השינויים הנדרשים להפעלה נכונה של מערכת החינוך על מורכבותה הרבה . הממצאים העולים מהמחקר מחזקים בעת הזאת את החשיבות של תכנון מדיניות עם סדרי עדיפויות ברורים הנותנים מענה לצורך בשטח . חשוב לנסח את יעדי המדיניות באופן ברור ולאפשר תכנון גמיש והתאמה לצרכים המקומיים המשתנים וליוזמות מהשדה . מגפת הקורונה מציבה לפנינו גם הזדמנויות רבות בשל האצת תהליכי השינוי, הצורך וההכרח למציאת פתרונות ומענים יעילים וגמישים בזמן אמת, מתוך יצירת התאמות שונות עבור מגוון אוכלוסיות, גילים, תרבויות והתייחסות לפערים ביניהם . מכאן החשיבות לשיתוף כלל בעלי העניין הן בשלבי התכנון והן בשלבי היישום . על המבנה הארגוני לתמוך בהובלת השינוי אגב פתיחת חסמים, הכשרת אנשי השדה וטיפוח ההזדהות שלהם עם המהלך מתוך קשב אמיתי, ביזור סמכויות ומשאבים לשטח, שקיפות ותיווך המידע לשטח . הדבר יאפשר הפחתה של רמות האי-ודאות שעלולות לפגוע באמון הציבור מצד אחד, ומצד שני להגביר את ההזדהות עם המטרות והיעדים . כל מהלך חייב להיות מלווה בהערכת ההתקדמות אל מול היעדים ובתהליכי למידה מתמדת, המשמשים בסיס להמשך תכנון ויישום אפקטיביים . המשבר הוא גם חלון הזדמנויות עבור משרד החינוך לשנות את התרבות הארגונית הריכוזית ואת השיח של מלמעלה-למטה ( top - down ) , וכן להשתכנע שהגיעה העת לפעול וליישם מדיניות המכירה בתפקידו הייחודי של כל שותף . ההתנהלות במהלך הקורונה הציפה את הצורך לחולל שינוי בסיסי בדרך שבה מערכת החינוך פועלת בממשקים בין משרד החינוך, הרשויות המקומיות ובתי הספר . אחריות המדינה היא לבנות מערכת שמעצבת אזרחים וחברה . לשם כך צריך להתבונן באופן ארוך טווח ולהגדיר מיהו בוגר המערכת . עם זאת, היום ברור שהחלטות מדיניות אינן מתקבלות רק במטה משרד החינוך וכי להחלטות המתקבלות ברשויות המקומיות ובבתי הספר יש תוקף רב ולעיתים הן אף סוחפות אחריהן את המשרד . יתר על כן, פתרונות לבעיות המיידיות והמקומיות אינם יכולים להגיע מהמטה . תכנון וביצוע יהיו במיטבם רק באמצעות שיתוף כל הנוגעים בדבר . שיתוף צריך להיעשות לא רק בדיבור ואמירה אלא מתוך ביזור

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר