עמוד:8
8 מחקר מדיניות 158 | הובלת שינוי במערכת החינוך 4 . עריכת סקר אשר בחן את יישום עקרונות המודל בתוכנית הלאומית לקידום המתמטיקה ( 5 פי 2 ) . על סמך שלבים אלה נבנה מודל המותאם למציאות הישראלית . מודלים בינלאומיים מחקרים רבים עסקו בהתוויית עקרונות ליישום שינויים בארגונים בכלל ובמערכות חינוך בפרט על סמך ניסיון בינלאומי . המחקר הנוכחי התבסס על שני פרויקטים עדכניים שהושקעו בהם משאבים רבים . הפרויקט הראשון נערך על ידי חברת הייעוץ האסטרטגי Mckinsey ועסק בעקרונות התורמים תרומה משמעותית ליישום שינוי מדיניות בארגונים ציבוריים . בין העקרונות צוינו : מחויבות של המובילים ; הגדרת מטרות וסדרי עדיפויות ברורים ; עבודה שיטתית ורציפה ; תקשורת אפקטיבית ומשתפת עם בעלי העניין המרכזיים ברפורמה ; וגיוס אנשי מקצוע בעלי יכולת מוכחת בהובלת שינוי . המחקר השני נערך על ידי ארגון OECD . מטרתו הייתה לגבש מוטיבים מרכזיים התורמים ליישום מדיניות חינוך על סמך ניתוח מגוון מקורות ספרותיים . המוטיבים שחולצו היו אלו : עיצוב המדיניות מתוך הגדרה ברורה ובולטת של הצורך שעליו המדיניות באה לענות ושל האופן שבו היא תעשה זאת ; גיוס בעלי העניין והבטחת המחויבות שלהם להצלחת התהליך ; התייחסות אל המדיניות המוסדית וההקשר החברתי שבמסגרתם מיושם השינוי ; וגיבוש אסטרטגיה להובלת היישום בפועל מתוך התייחסות למשימות קונקרטיות הכרוכות בכך . תהליך יצירת המודל הישראלי על רקע המודלים הבינלאומיים נבנה במחקר הנוכחי מודל המותאם למציאות הישראלית . לצורך גיבוש המודל נערך ניתוח תמטי של שלושה מקורות מידע ישראליים : 1 . ראיונות חצי-מובנים שנערכו עם מומחי חינוך ומדיניות לצורך המחקר הנוכחי .
|