1 השיח' עבדאללה נימר דרויש - מייסד התנועה האסלאמית בישראל

עמוד:11

11 האסלאם הוא הפתרון מאידך גיסא . בתקופה זו החלה גם פעילות נשים בתנועה . הסיסמא ששימשה אותו הייתה סיסמת האחים המוסלמים : "האסלאם הוא הפתרון" . בהדרכתו של דרויש הוקמה ליד כל אגודה ועדת זכאת, אשר מלבד סיוע לנזקקים עסקה גם בגיוס בני נוער להתנדבות בפרויקטים קהילתיים נחוצים שהמדינה הזניחה . העיקרון המנחה שלו קבע : "אם המדינה אינה מוכנה לעזור לנו - נעזור אנו לעצמנו" . הצעירים המוסלמים הפעילו תכניות חינוך והטפה דתית במחנות המתנדבים, אך הקנאים שבהם גלשו לעתים להתקפות מילוליות ואף פיזיות על חנויות מוזיקה, מועדוני לילה ושתיית אלכוהול . ההתעוררות הדתית בקרב המוסלמים בישראל בכלל, והפעילות הקהילתית והחברתית הנרחבת בישובים הערביים בפרט ביססו את מעמדה של התנועה האסלאמית במגזר הערבי ברמה המקומית והארצית . ב- ,1989 כשלנגד עיניה ניצחונם של האחים המוסלמים בבחירות בירדן, החליטה הנהגת התנועה בראשותו של דרויש להשתתף בבחירות לרשויות המקומיות . הייתה זו קריאת תגר על המפלגה הקומוניסטית ( חד"ש - החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון ) , הכוח הפוליטי המוביל בקרב הערבים בישראל עד אז, שהתבטאה בסיסמא נוספת : "אל-אסלאם הו אל-בדיל" - האסלאם הוא האלטרנטיבה . הצלחתם של הצעירים המוסלמים בבחירות הייתה מרשימה . באזור המשולש, מוקד כוחה, זכתה התנועה בראשות העיר אום אל-פחם והמועצות המקומיות כפר קאסם, כפר ברא וג'לג'וליה . בנוסף לכך, היא זכתה גם בראשות העיר רהט, הישוב הבדואי הגדול בנגב, ולהישגים ניכרים בנצרת וכפר כנא בגליל . הבחירות הוכיחו שהתנועה האסלאמית בהנהגתו של דרויש הפכה לגורם דומיננטי בקרב הציבור הערבי . השילוב בין דת ופוליטיקה תאם את דרכה המקורית של תנועת האחים המוסלמים תחת אל-בנא, כמו גם את מגמת יורשיו אשר בעידן שלאחר קוטב שאפו לחזור ולפעול במסגרת הסדר הקיים . כאיש דת, המשיך דרויש לקרוא לטיהור החברה מהשפעות מערביות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר