מה חדש?

עמוד:14

ערן קמחי 14 הדטרמיניסטי, הבנאלי, של חברת הסחורה ? כיצד ניתן לפקוח את העיניים שקהו ועייפו מהופעתו הבלתי פוסקת ? אפשרות כזו אבקש לחלץ מניתוחו של בנימין את מקומה של הטכנולוגיה בהיסטוריה המודרנית . הטכנולוגיה מזוהה אצל בנימין כסוכן תיווך מידי להופעת החדש בסדר הקפיטליסטי . אך הטכנולוגיה אינה מתפרשת רק כמנגנון פונקציונלי, אלא גם כחומר הסופג משקעי חלומות, חששות וכוונות של ממציאיה ומשתמשיה . משמעותה הרדיקלית של תפיסה זו היא התכה של תיאולוגיה ומטריאליזם זו בזה : בהיסטוריות החומר נותרות טביעות אצבע של יוצריו ומשתמשיו לאורך השנים, וכבמלאכת פענוחו של חלום מסוגלים בני האדם להתחקות אחריהן ולגלות דרכן אמיתות מודחקות על עצמם ועל אבותיהם . עמדה זו מקנה לטכנולוגיה החדשה פוטנציאל החורג מחומריות או מפונקציונליות טהורה בתוך הסדר החברתי, והיא מטעינה אותה במגוון שימושים אלטרנטיביים השואפים להרחבת גבולות האפשר . היסטוריה אינה מתפרשת אצל בנימין כתהליך של קדמה המונע על ידי הטכנולוגיה, אך טכנולוגיה חדשה, לפחות בשלב הראשוני להופעתה, חושפת לשיטתו קרקע לא נודעת בעלת 5 בנימין לא ניסח זאת מפורשות, אך פוטנציאל לתיקון פוליטי . במקומות שונים בהגותו נרמז כי לטכנולוגיה נודע מומנט קריטי בשלב הראשוני שלאחר הופעתה בתרבות, שלב שבו הפוטנציאל הטמון בה לתיקון הסדר החברתי גובר על הסכנות לקיבועה ושימושה בהמשך לצורכי דיכוי בידי כוחות ריאקציוניים . היסוד המשחרר של הטכנולוגיה החדשה פוקח עבור הדמיון אפשרויות לשינוי הסטטוס – קוו, אף שמימושן בפועל מוטל בספק . כך, לצד סכנות של שמרנות ודילול ניסיון הנשקפות מטכנולוגיה מודרנית המשועבדת לטובת כוחות הגמוניים, מתעקש בנימין להצביע על פוטנציאל ייחודי השוכן בה והמעודד את בני האדם להירתם לתיקון עולמם . מושג של גאולה עומד ברקע לפרשנות פוליטית של היומיום המבקשת לחתור תחת הסדר הקבוע מראש של חברת

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר