מה חדש?

עמוד:13

האינטרנט 13 של הפרדוקס הלוגי מוטל גם על החדש ההיסטורי ? ובניסוח אחר, הקושי להכיר במשמעותו של החדש בעת המודרנית מעיד על איום הנשקף לתחושת ההיסטוריות בתקופה זו . סדר קפיטליסטי מודרני המציב את החדש כמושא שאליו נשואות העיניים בשקיקה — גם במחיר של ניתוץ הישן ושִכְחתו — מאיים על ההכרה בהיסטוריות של המצב האנושי . זהו הרקע לתחושתו של בודלר שהחדש המוחלט אפשרי עוד רק מחוץ להיסטוריה — בגן העדן או בגיהינום . תו ההיכר של המודרניות בשירתו הוא הרס המסורת, כאשר הופעתו התמידית של החדש מחסלת את היכולת להעביר ניסיון . פעמי המוות בהופעתו של החדש המודרני נוכחים גם בהגותו של ולטר בנימין, המחבר את הופעת החדש עם ביקורת ההיגיון 4 הסחורה העומדת למכירה מוצגת תמיד הקפיטליסטי השלט . כחדשה, ואף שבמובן חומרי מסוים היא אמנם חדשה, כלומר יוצרה והונחה על המדפים זה מקרוב, הרי שהחדש מאבד מאופיו העקרוני כאשר אובייקטים יוצרו בעבר וייוצרו בעתיד במתכונת הזהה של פס הייצור . חזרתו הנצחית של החדש בדמות הסחורה מעצבת את פניה הבנאליות של תרבות הצריכה המודרנית . תחושת הזמן העומד במקומו היא הדמיון הטורד בין נימת הפנייה של פרסומת למוצר חדש בימינו לבין פרסומת למוצר חדש במאה ה – 19 : בעינה עומדת הרטוריקה של החדש בפנייה אל הלקוח, כשידול המוני לקנייה המלווה בסימני קריאה צעקניים, בהתרגשות מבוימת של מכונת שיווק שאינה יודעת שובע . אפילו מכילה הסחורה חידוש טכני או עיצובי, הצגתה השיווקית מכלילה אותה מניה וביה בקטגוריית החדש האינהרנטית לסדר קפיטליסטי מכאני . במציאות זו עשוי ביטוי אוקסימורוני בנוסח הבנאליות של החדש לתאר ממשות . החדש נלכד בבנאליות של הופעתו . כיצד אם כן — מעבר ליסוד החיקוי באמנות המודרנית אשר אדורנו החשיב כאופן דיאלקטי של התנגדות — ניתן להבין את הופעת החדש כבעלת משמעות היסטורית, החורגת מהסדר

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר