הקדמה

עמוד:י

י מסכת אבות ה ק ד מ ה מטרתנו שונה . היעד המוצהר של פירושנו הוא לשקף את השקפת העולם הבאה לידי ביטוי במשנה . הלומד את המשנה מגלה עד מהרה שלמשנה עורך אחד שערך וארגן את החומרים במשנה, אבל העריכה לא כללה התאמה של הדעות השונות . יש במשנה עמדות שונות בשאלות מחשבה הרות עולם, והעורך לא רצה להציג עמדה אחידה מבחינה רעיונית . כך, למשל, דעות שונות בנושא תורת הגמול ( ראו פירושנו לפ"ב מ"ב ; פ"ג מט"ו ) או בנושא היחס למלאכה, שגם בו מובעות דעות שונות ( ראו פירושנו לפ"א מ"י ) . אין בה סיפורים, אין שאלות הלכתיות ( אלא רק שאלות רטוריות ) , אבל יש בה מבנה ספרותי ( ובעיקר בפרקים הראשונים ) , מבנה שיש בו מסר חינוכי בפני עצמו ונדון בו להלן . המחלוקת היא לב לבו של הלימוד, והעורך לא רצה לטשטש רושם זה . זאת ועוד ; המונחים במשנה אינם אחידים . כך, למשל, המושג "תורה" . לעתים משמעו קיום מצוות בכלל, כגון במשפט "על שלשה דברים העולם עומד על התורה . . . " ( פ"א מ"ב ) , ולעתים משמעו לימוד תורה . בשלב זה עליי להוסיף וידוי אישי הנכון לכל המשנה, אך נכון ביתר שאת במסכת אבות . במהלך הפירוש ניסינו לעקוב אחר משמעותן המקורית של המימרות, ואחר המשמעות שלהן בתפיסתו של העורך . בדרך כלל אין הפרדה ברורה בין שתי משמעויות אלו, אם כי סביר שלמימרה בשיבוצה המקורי הייתה אולי משמעות שונה . גם שיבוץ המימרה במקום חילופי עשוי לתת לה משמעות אחרת . כך, למשל, באבות דרבי נתן מוסבות מימרות רבות מהעולם הכללי לעולמו של בית המדרש, וכך הנשוא שאליו פונה המחבר איננו סתם יהודי טוב אלא הלומד . אנו רואים בכך עדות לתהליך פנימי שעברה חברת הלומדים, מקבוצה המשולבת בעם לקבוצה מובילה הרואה עצמה אחראית על כל העם, שיש לה כבר ( או גם ) צרכים ורצונות משלה . אינני מכחיש שמן הסתם השפיעה עליי השקפת עולמי הן בבחירה בין הפרשנויות השונות הן בהצעת פרשנויות "חדשות" ( כגון במימרה המפורסמת "אל תרבה שיחה עם האשה . . . ", אך גם במימרות אחרות הנוגעות לאשיות השקפת עולמי ) . השתדלתי להבחין בין השקפת עולמי לבין השקפת עולמו של הכותב . תפיסתי הכללית בדבר יהדות שיש בה פלורליזם רעיוני ( במיוחד בתחום המחשבתי ) הקלה עליי להגדיר שאם אני סבור אחרת מהכותב אינני צריך לבטל את עמדתי וגם לא לפרש "בכוח" את המשנה כך שתתאים לדעתי, אלא מותר לי לחדד את ההבדלים בין התנאים עצמם וגם בין התנאים לבין עמדותיי ( עמדותינו ) כיום . את עמדותיי האישיות אינני מצניע, אבל הן לא מטרת החיבור הזה, ואינני בטוח שהן חשובות מספיק להיות מוצגות בציבור . בפירוש ניסינו לפרש בהבנה וברגישות המרבית את מה שאמר המחבר . הטקסט של מסכת אבות מהווה גם הוא פרשה בפני עצמה . מכיוון שמשנת אבות נכללה בסידורים הרי שהשתמרו נוסחים רבים שלה בכתבי יד, ובעיקר בספרות הראשונים . כמות חילופי הנוסח במשנת אבות גדולה יותר מאשר בכל משנה אחרת . זכינו שזו גם

ספראי, זאב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר