|
עמוד:11
הקדמה | 11 הסמנטיקה הספרותית על פי רמון-קינן . הפואטיקה הדרשנית ( ה׳ארס-רטוריקה׳ ) נבדקה גם באמצעות סיפור היוצר דרמטיזציה של סיטואציית היגוד קונקרטית, מעין שיקוף רפלקטיבי החושף ומנהיר את תפיסתו ואת יחסו של הרב יוסף חיים לדרשה . בפרק החמישי נבחנו תפיסות מוראליות ואידאיות העומדות בבסיס הסיפורים והמשלים של הרב יוסף חיים . דיון זה נשען על גישתו ההרמנויטית של א״ד הירש הטוען שמאחורי כל טקסט ניצב מחבר בעל כוונה . הפרק השישי יוחד ליחס בין המערך הספרותי למצעו הסוציו-היסטורי מתוך הנחה כי הדרשות והסיפורים הם מעין עדות למאפייני החברה שעל רקעה סופרו הסיפורים : מצבה ההיסטורי, החברתי והרוחני . הפרק השביעי עוסק בספרו של הרב יוסף חיים חוקי הנשים , שנכתב בערבית-יהודית למען קהל נמענים מיוחד והוא הנשים, ונע על ציר תמטי אחד . העובדה שרב גדול בישראל מקדיש תשומת לב מיוחדת לנשים כקהל נמענים היא מיוחדת במינה . מן הטקסט משתקפות רגישות וסובלנות לעולם האישה, למעמדה ולתפקידה במשפחה . בפרק זה נבחנו הסיפורים, המשלים והפתגמים ואיכותם הפואטית-תרבותית, בעיקר לפי היחס בין שיח ואתוס . גם בספר זה, כמו בשאר חלקי יצירתו של הרב יוסף חיים, הובחנה תפיסה הרואה בסיפור יסוד המכונן את המערך התרבותי ואינו אך בבואה שלו . הורתו של ספר זה בעבודת דוקטור אשר נכתבה באוניברסיטת בר-אילן בהנחייתו המקצועית והמסורה של פרופ׳ יואב אלשטיין ואושרה בשנת תשס״ו . פרופ׳ אלשטיין פתח לי את השער לאוצרות מפעלו הדרשני והספרותי של הרב יוסף חיים מבגדאד . רוחב דעתו ועומק עיונו האירו לי את הדרך, בלעדיו ספר זה לא היה יוצא לאור . אני מבקשת להודות לרבים וטובים שליוו את הוצאת הספר לאור והיו חלק ממנו . לפרופ׳ אבידב ליפסקר, שהאמין, עודד ותמך ללא לאות בהוצאת ספר זה . תודה לד״ר איתמר דרורי, לפרופ׳ שאול רגב ולחברתי רחל לורנץ, שעברו על כתב היד, העירו והאירו בעצה ובתושייה . תודה לעובדי הוצאת אוניברסיטת בר-אילן ובייחוד למרכזת בית ההוצאה הגב׳ חני אהרוני ולגב׳ ענת גל, העורכת והמפיקה, על עבודתה המקצועית ויעילותה הרבה . אחרונים חביבים, הוריי היקרים הרב עמינדב ושולה קריספין, שנטעו בי אהבת תורה וסקרנות והיו שותפים לדרך הארוכה, ואישי היקר משה וילדינו, שהיו מקור לעידוד, השראה ואמונה גדולה . זכותו של הבן איש חי תעמוד לכולנו .
|
|