|
עמוד:13
פתח דבר | 13 והפערים בין הגורמים השונים . למותר לציין, כי ההבנה שההורים אינם נמצאים ב"צד השני של המתרס", מחוץ למערכת הטיפולית והחינוכית, אלא מהווים חלק בלתי נפרד מתהליכי חינוך וטיפול, הכרחית לגישור על הפערים בתהליכים אלה . המטרה היא ליצור ברית או חוזה פעולה בין התלמיד, המורה וההורה . בפרק הראשון מוצגים ממצאי מחקר שעוסק בתפיסות הורים לגבי מידת מעורבותם בבית הספר ובמצבי המתח שבהם גוברים התערבות ההורים והפיקוח שלהם על המתרחש בין כותלי בית הספר . לעומת זאת, בפרק השני תפקיד המורה ותפקיד ההורה נתפסים בעיני מורים - הורים כתפקידים משלימים ולא מתנגשים . הפרק השלישי מציף את הפערים הקיימים בין התאוריות הפילוסופיות לבין הפרקטיקה ההורית ומתאר את השתקפותם בחייהם האישיים של פילוסופים מייצגים . הפרק הרביעי מתמקד בתחום הטיפולי ודן בפערים בין החוויה האישית של ההורים והצרכים הרגשיים שלהם בתהליך התפתחות הנפרדות של הילד הצעיר מההורים בחינוך לניקיון, לבין החוויה והצרכים של הילד . בפרק הפותח את השער, פרופ' אודרי אדי - רקח מתמקדת באופן שבו הורים תופסים את מעורבותם בבית הספר . אדי - רקח דנה ביחסים המורכבים בין ההורים לבין בית הספר ובמתח סביב תחומי ההשפעה של ההורים בבית הספר . המחקר המוצג בפרק מלמד כי הורים אינם נוטים להתערב במידה רבה בבית הספר, אולם דרך ילדיהם והמדיה החברתית הם מודעים למתרחש בין כותלי בית הספר, וכאשר מתעוררת בעיה הנוגעת לרווחת ילדיהם בבית הספר, ליחס האישי והלימודי שהם מקבלים מהמורים או לשירותי החינוך הניתנים בבית הספר, ההורים ישתמשו בכל האמצעים כדי להגן על ילדיהם . במצבים אלה ההורים יערערו על גבולות בית הספר ולא יהססו להתערב . זאת בהתאם למגמה בקרב הורים לקבל אחריות על חיי ילדיהם ולפעול כדי שיקבלו שירותי חינוך מיטביים . ההורים מתפקדים כ"צופים פעילים" וכגורם שמשגיח על בית הספר ויכול להתריע על מקרים של תפקוד לקוי . מחקרה של ד"ר צפי טימור בנושא התפיסה של הורות והוראה בעיני הורים - מורים מוצג בפרק השני, במטרה להבין את מהות הקשר בין שני התפקידים בעיני מורות ומורים חדשים שהם גם הורים לילדים, ולקבוע אם מדובר בדואליות או בסינרגיה . הפרק מתמקד בשאלה אם הקשר בין שני התפקידים הללו, שתובעים משאבים רגשיים ופיזיים רבים ומורכבים, מפרה ומשלים או מנגיד ומכשיל . הפרק מתאר את האופן שבו הורים - מורים תופסים את שני התפקידים בחייהם הפרטיים ובוחן מה נחשב בעיניהם כהצלחה בכל אחד משני התפקידים ומה ייחשב ככישלון, כיצד הם חווים הצלחות וכישלונות, האם הם חשים סיפוק,
|
|