|
עמוד:14
14 | הורות מכל הכיוונים השלמה או התנגשות במילוי שניהם, ואילו תכונות נדרשות לדעתם לביצוע המיטבי של שניהם . בניגוד להשערת המחקר ולמחקר קודם שהצביע על תפיסה של התנגשות בחיי היום - יום בין שני התפקידים, במחקר הנוכחי המשתתפים חוו את שני התפקידים כמשלימים זה את זה ולא כמתנגשים, ורובם תיארו השפעה הדדית ומפרה, המציגה את שני התפקידים כשני צדדים של אותו מטבע . יתר על כן, המחקר העלה שהבסיס התפיסתי המשותף של שני התפקידים בעיני הורים - מורים הוא הדגש על הילד / התלמיד וצרכיו הייחודיים והעמדתם במרכז הבמה ועל דיאלוג פתוח כתחליף לאסרטיביות . מיצוב המורה כמפקח על תהליכי למידה מותאמים אישית לתלמיד יותר מאשר כבעל סמכות ויודע כול, מוביל אף הוא ממילא לקשר "הורי" יותר בין המורה והתלמיד ולדיאלוג "בגובה העיניים", בדומה לזה שמתקיים בין הילד לבין ההורה . בפרק השלישי בוחנת ד"ר תמר קטקו את סוגיית ההורות כפי שהיא משתקפת במשנות פילוסופיות שונות בחלוף הדורות, תוך כדי בירור הפערים הקיימים בין התאוריות הפילוסופיות לבין הפרקטיקה ההורית והשתקפותם בחייהם האישיים של פילוסופים מייצגים כגון אפלטון, אריסטו, לוק, רוסו, קאנט, מיל והמחנך וההוגה קורצ'אק . טענת היסוד המרכזית שמעלה הפרק מאירה עובדה מפתיעה : אף שהורות היא התופעה העתיקה בעולם, היא נעדרת משיח הפילוסופים הקנוניים, בעיקר בקרב אלה שסוגיית החינוך המיטבי וגידולם הראוי של ילדים היוו יסודות עיקריים בהגותם . קטקו מעלה את השאלה כיצד קרה ש"שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָוְאַל תִּטֹּשׁתּוֹרַת אִמֶּךָ" ( משלי א, ח ) והמונח "kinderstube" ( חינוך מהבית ) נעלמו מלקסיקון ההוֹרוּת הפילוסופית . בהמשך הפרק היא מציעה כמה סיבות אפשריות לכך ומחזקת את טענת היסוד שלפיה ראוי וכדאי לשאוף לצמצום הפער בין עולם המושגים הפילוסופי לבין מרחב המעורבות ההורית והאחריות הכרוכה בה . הפרק של ד"ר מיקי עופר - ירום מתמקד בהיבטים רגשיים של פרידה ונפרדות בדיאדה הורה - ילד . קשיים בתהליך הנפרדות עשויים להוביל למצוקה נפשית, שאחד מביטוייה הוא עשיית צרכים באופן שאינו מותאם לשלב ההתפתחות של הילד . מטרת הפרק היא להנגיש לאנשי מקצוע, להורים ולכל המתעניינים במרחב הנפשי של ילדים בגיל הרך, מצבים ויחסים של משבר ומצוקה בחיי ההורים והילדים שמשקפים מניעה של תהליך הנפרדות מההורים או פגיעה בו, למשל קשיים במה שנהוג לכנות "חינוך לניקיון / גמילה" . הפרק סוקר שלוש תאוריות מרכזיות העוסקות במושג הנפרדות בגיל הילדות וכן מציג ומנתח מקרה . העיסוק בנושא מכוון להכרת התנהגויות של ילדים במצבים שתהליך הנפרדות
|
|