פתח דבר

עמוד:12

12 | הורות מכל הכיוונים בפרק השני ד"ר אלי תימן עוסקת במושג הזהות האימהית של אימהות נושאות, "אימהות פונדקאיות" כפי שהיא מכנה אותן, ומציבה את השאלה כיצד פונדקאיות מבנות את מושג האימהות בתהליכי פונדקאות בישראל . היא מציגה ממצאים שעלו מתוך ראיונות עומק עם עשרים ושש פונדקאיות חד - הוריות שילדו בשנים 1998 - ,2006 וראיונות נוספים עם עשרים פונדקאיות נשואות שילדו בשנים 2014 - 2016 . טענתה המרכזית של תימן היא כי פונדקאיות עסוקות לאורך התהליך ביצירת הבחנה ברורה בין זהותן כאימהות טובות לילדיהן לבין זהותן בתהליך הפונדקאות כ"לא - אם" לתינוק הפונדקאות . עקב כך הן רואות את עצמן כמסייעות באופן זמני בכינון אימהותה של אישה אחרת . הפניית הזרקור לאופן שבו הן מבנות את מושג האימהות ולתפיסתן את תפקידן כפונדקאיות עומדת בניגוד לספרות המרבה לעסוק בהיבטים המוסריים, האתיים והחברתיים של הפונדקאות, תוך הישענות רופפת בלבד על הניסיון הממשי של אימהות נושאות ושל הורים מיועדים . הפונדקאיות משתמשות בדוגמאות מתוך ההליך הרפואי שהן עוברות ובמטפורות מעולם החפצים כדי להסביר את תפקידן בתהליך וכדי להבהיר, לסמן ולוודא שהכינוי "אֵם" יתייחס אך רק ל"אם המיועדת" . בפרק השלישי עוסקת ד"ר נטע ארנון שושני בקונפליקט בין נשים וגברים בהקשר של משפחה ועבודה בישראל בראי הדורות . הכותבת מתארת את המעבר ממצב של חלוקת עבודה דיכוטומית מסורתית בין גברים ונשים במשפחה, שלפיה הגבר הוא המפרנס ואשתו צופה הליכות ביתה, למצב שונה בתכלית מאז המחצית השנייה של המאה ה - 20 . הכותבת מפרטת את הסיבות לכך ובעיקר עומדת על השילוב של טכנולוגיה, כלכלה ואידאולוגיה . שילוב זה יצר רוח שינוי רבת עוצמה, שפרעה סדרי עולם של חלוקת העבודה המובנת מאליה . הקונפליקט משפחה - עבודה צץ במלוא עוזו, ונדמה שעד היום טרם נמצא לו פתרון מספק שיתקבל כרצוי, טבעי ואוניברסלי כפי שנתפס הסדר החברתי הישן . הפרק עוסק בהסדרים שהתקיימו במבנה המשפחתי הנורמטיבי כפתרון לקונפליקט משפחה - עבודה ובוחן אותם בראי הדורות, החל מתיאור דור החלוצים ודור תש"ח וכלה בדור ה - X ודור ה - ,Y בהתאם לממצאי מחקר שערכה הכותבת . לבסוף מובאות מחשבות ראשונות בעניין זה לגבי הדור הנוכחי : דור ה - Z . שער שני : הורות, טיפול וחינוך הפרקים בשער זה עומדים על הקשר בין הורות, טיפול וחינוך . אף ששלוש המערכות הללו מכווננות כלפי הילד ורוצות בטובתו, לעיתים קיימים מתחים והתנגשויות ביניהן, ולכן החוט המקשר בין הפרקים בשער זה הוא המתח

מכללת סמינר הקיבוצים

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר