|
עמוד:10
10 | הורות מכל הכיוונים את הרעיון לכלול בספר פרק המתאר את ההורות אצל בעלי חיים . חד - הוריוּת, טיפול הורי מזערי ומרבי, קונפליקטים בין הורים לבין צאצאים ובינם לבין עצמם וטיפול על ידי קרובי משפחה הם רק חלק מהתופעות המוכרות בטיפול ההורי בעולם החי . נדרשנו גם לשאלת הקשר בין הורות, חינוך וטיפול, כאשר ידוע כי יחסי מורים והורים ( ומערכת החינוך בכללותה ) רצופים במתחים . ייתכן שמדובר במתח מובנה עקב הפער בתפיסת תפקידי ההורה, המטפל והמחנך . לעיתים תכופות קיים צד מאשים ולעומתו צד מגונן . בדרך כלל המורה מטיח האשמות בתלמיד, וההורה מגונן עליו ומאשים את המערכת בחוסר אמפתיה, אולם במקרים מסוימים קיים גם היפוך תפקידים . הנחת היסוד בעניין זה היא שהמערכת המשפחתית, מערכת החינוך והמערכת הטיפולית הן מערכות נפרדות, והקשר ביניהן מלאכותי . שאלת הקשר בין מערכת החינוך וההורים נדונה בפרק העוסק במעורבות הורים במערכת החינוך . הפרק שעוסק במורים שהם גם הורים מעלה מסקנות חדשניות ומפתיעות בהחלט לגבי הדואליות המתקיימת לכאורה בין שני התפקידים . הממד הטיפולי שמציע ניתוח בעיה וניסיון לפתור בעיות שמתעוררות במצבי משבר ומצוקה, מיוצג בפרק העוסק בנושא של נפרדות בין הורים לבין ילדיהם . הרהורים נוספים עלו לגבי מורכבות הקשר שבין הממד הפיזי והמעשי של ההורות בחיי הילד ( למשל, נוכחות הורית ) והממד הרוחני של ההורות ( למשל, השפעת ההורים כדמויות משמעותיות במעגל החיים ) . מורכבות זו נדונה בפרק המדגיש את האופן שבו ההורות הפיזית והנוכחת הופכת להורות מטא - פיזית דרך הפואטיקה והטקסט, גם כאשר ההורה כבר אינו בין החיים . פרק נוסף דן בשלושה רבדים המייצגים את מורכבותה של דמות האם בטיפול, ופרק אחר עוסק בתפיסה ובפרקטיקה ההורית של הפילוסופים הקנוניים על פני הדורות . מבנה הספר הספר כולל שלושה שערים המוצגים להלן, כאשר הפרקים בכל אחד מהשערים מציגים היבטים של התמה העומדת במוקד השער . התמות מתכתבות עם השאלות שהוצגו לעיל, והפרקים העוסקים בהן משקפים את אופיו הרב - תחומי של הספר, את הרלוונטיות שלו להורות בת זמננו ואת חדשנותו התוכנית והרעיונית . שער ראשון : הורות חדשה השער הראשון עוסק בתפיסת ההורות בעידן הפוסט - מודרני בדגש על הזהות ההורית ותפיסת התפקיד ההורי כבסיס משותף לפרקים . הפרקים בשער זה
|
|