מבוא

עמוד:13

מווא | 13 הפלסטינית . קשה לשער כי עקרונות אלה יהוו בסיס למשא ומתן בעתיד, ובהתבסס על ניתוח ולימוד תהליך אנאפוליס, ניסחנו מספר כללים ועקרונות רלוונטיים הן למישור המבני של התהליך והן לתכנים האמורים להיות נדונים במסגרתו : שילוב של שתי גישות — גישה תהליכית לבניית התנאים לגיבוש ולמימוש הסדר א . ( "מפת הדרכים" הייתה דוגמה למכניזם ליישום מחויבויות הצדדים ) , הגורסת רצף של הסדרי מעבר לעיצוב מציאות של היפרדות מדינית, טריטוריאלית ודמוגרפית בין ישראל לפלסטינים ( שאינם אזרחי ישראל ) . במקביל גישת מצבי הסיום — תחילה סיכום עקרונות להסדר, כולל כזה הנשען על התפיסה של שתי מדינות לשני עמים, ובהמשך משא ומתן על פרטי ההסכם ואופן יישומו . האסימטריה המבנית בין הצדדים מקשה על קידום הסכם . ישראל היא מדינה ב . מצליחה ומעצמה צבאית וטכנולוגית אזורית, המתייצבת למשא ומתן מעמדת כוח, אוחזת במרבית הנכסים הפלסטיניים ומשפיעה במידה מוחלטת על מרקם החיים של הפלסטינים . לעומתה, הצד הפלסטיני נשען על הַקשר ההיסטורי שלו לאדמה, על הזכות להגדרה עצמית ועל הכרה בינלאומית בזכותו לעצמאות מדינית . רצועת עזה בשליטת חמאס מהווה חסם להסדר כולל . נכון לחתור לשילוב הרצועה ג . בהסדר כולל, מתוך הבנה שיישומו שם יידחה עד לאחר חזרת הרשות הפלסטינית לשליטה אפקטיבית ברצועה . עד אז, ואם לא תימצא הדרך להשיב את שליטת הרשות הפלסטינית לרצועה, היא תוגדר כשטח ללא הסדרה מדינית הנתון לשליטת גורם עוין ולא לגיטימי . ניהול סימולטני של המשא ומתן מלמעלה למטה ( Top - Down ) בהובלת מנהיגים , ד . לצד ניהולו מלמטה למעלה ( Bottom - Up ) , באמצעות קבוצות עבודה מקצועיות . יש למַנות ראש מינהלת משא ומתן, שיהיה כפוף ישירות לראש הממשלה או לממשלה, ויהיה במעמד של מנכ"ל-על עם סמכויות לריכוז וסנכרון עבודת כל משרדי הממשלה, יחידות מערכת הביטחון ויתר הגופים המעורבים במשא ומתן . קביעת נוסחה שתאפשר התקדמות על בסיס "כל דבר שמוסכם ייושם" , בניגוד ה . לנוסחה "דבר לא מוסכם עד שהכול מוסכם", וזאת כדי ליצור תנועה מתמדת לעבר היעד . הצדדים נדרשים להימנע מיצירת עובדות בשטח, דוגמת סיפוח חד-צדדי , או ו . צעדים אחרים שיביכו את הצד השני ויפגעו באמון הבסיסי הנדרש כדי להתקדם במשא ומתן . אפשר לקדם מהלכים המקובלים על הצד השני, גם אם אינם מחייבים חתימה פורמלית על הסכם / הסדר . חיוני לשמור על חשאיות המשא ומתן וניהולו , ללא הדלפות וללא מעורבות של ז . התקשורת בו .

המכון למחקרי בטחון לאומי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר