מבוא למסכת עדיות

עמוד:9

עדיות 9 ן הוא ניסה בי . איננו אפשרימסכת עדיות שלנו ל'בו ביום'האריך להוכיח שייחוס ן שטייאפ . גמליאלן ת רבחהשאר לקיים מעט מדברי הגמרא ולפרש ש'בו ביום' איננו רק המעמד של הד . גמליאל מפוקפק מבחינה היסטוריתן צעד נוסף צעד שפירא בהראותו שכל תיאור הדחת רב רק לאחר ן וכי תפקיד הנשיא כונ, כלל לא היה נשיאן גמליאל הראשון לכך מצטרפת הטענה שרב 10 . מרד בר כוכבא במקרה זה ברור . אירען מה אכ . הראשונה היסטורית . ןשתי שאלות ה, ולפי דרכנו, לדעתנו לנו ן סיפור ההדחה עצמו הוא אירוע שאי . שעריכת מסכת עדיות איננה קשורה לסיפור ההדחה . ברור לנו שהיה 'משהו' אך קשה לבודד את הפרטים ההיסטוריים . כיצד התרחשנתונים להכריע כך שלא צריך לתמוה האם . ןככלל אנו מניחים שהמבנה הארגוני של הנשיאות לא היה מתוקנ . השאלה השנייה היא מה רצה הבבלי לתאר . ' הקדוםן קוימו פרטי ה'תקנו אינם סכת עדיות ( או על ראשית ייסודה ) על עריכת מדברי הבבלי . תמונה ברורההמבחינתנו עם זאת הם מבטאים . מסורת היסטורית ריאליתנםאו על כל פנים אי . מסורת היסטורית . מיתוס זה ראוי לבדיקה . ומתארים תמונה של 'מיתוס' כיצד נערכה והתפתחה תורה שבעל פה ןרב . כרעו המחלוקותלפי מיתוס זה בדור יבנה הו . אך איננו תיאור היסטורי אלא תיאור אידאי תפקיד ן לנשיא אי . אך המהלך הושלם דווקא בהיעדרו . גמליאל נושא באחריות הכללית למהלך הבבלי 'מודה' בכך . 'מונופולי' על קביעת ההלכה אלא זו סמכותם ודרך פעולתם של חכמים זה המיתוס המעצב של . אך לא תפקיד מרכזי, שלנשיא מקום מיוחד בתהליך קביעת ההלכה זה משחרר אותנו מלבדוק כיצד ן אך אי . כך ראוי היה שיהיה, זו האידיאולוגיה . פה - רה שבעלתו . פה ועריכת המשנה - באמת התרחש התהליך המופלא של גיבוש תורה שבעל בכך אנו מהלכים בעקבות . ל פרק ופרקכבמהלך הפירוש אנו מנסים להסביר את סדר ההלכות שב ועורך המשנה נקט דרכים , יש סדר למשנהן ואכ, חוקרים קודמים ובעיקר אלבק בפירושו אך יש . ובדרך כלל סדר נושאי 11 ,ןכרויספרותיות שונות כדי להדגיש נושאים או כדי להקל על הז ןכמה מאותבמסכת עדיות שוררות . ירים של עריכות שונותיבסדר זה גם חריגים המעידים על ש . צורות עריכה ייחודיות ? מה מטרתה של מסכת עדיות אלא , לא הבהרת ההלכה . לכאורה השאלה המרכזית במסכת היא שאלת המחלוקת וההכרעה ביחידה הראשונה : ים מהמסכתקברם בעצם שאלה זו נדונה רק בחל . הבהרת דרך היווצרותה 10 או פירושנו לתוספתא סנהדרין פ"ח ה"אר גודבלאט, נשיא ; גודבלאט, נשיאות . דעתנו שונה מזו של גודבלאט . , ופירושנו לנדרים פ"ה מ"ד, שם מדבר רבי יהודה בן דור אושה על מנהג ( אגב פירוש המשנה בסנהדרין פ"א מ"א ) אנשי הגליל בעבר . 11 בכך עסק רבות וולפיש, עריכת המשנה , ועוד סדרת פרסומים .

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר