מבוא למסכת עדיות

עמוד:7

עדיות 7 : אנו מכירים את מחלוקות בית שמאי ובית הלל בשלוש צורות עריכה . במסכתן המשולבות לפי עניינ, מחלוקות רגילות • מחלוקות שבית שמאי מקלים : החיצוניתן קבוצות של מחלוקות המסודרות לפי צורת • אלו ן קבוצות של מחלוקות מעי . וכיוצא באלון מחלוקות שחכם פלוני העיד עליה, ןבה . סדורות במסכת עדויות ה בראשית פרק ח דוגמה לכך היא הקבוצ . מחלוקות בית שמאי ובית הלל בנושא מסוים • או הקבוצה בפיאה פ"ו שבה סדורות , של מסכת ברכות ובה מחלוקות בסדרי סעודה הוא קובץ המחלוקות בנושא עבודה ביום טוב הדומה למחלוקות בית שמאי ובית הלל ו - או הקובץ בחגיגה ( פ"א מ"א 5 ,פ"ב מ"ו ) - ביום טוב ( ביצה פ"א מ"אן ובעיקר הכנה של מזו גם שובצתבקובץ של פאה פ"ו מ, עם זאת 6 . קבצים אחרים הם קצרים בהרבה . מ"ד ) דנו בה במקומה וראינו שגם בה יש מחלוקת ו 7 , הבתיםן בה מחלוקת גלויה בין משנה שאי הלכה או מחלוקת שאינה מזכירה משובצתהתופעה שבסדרת מחלוקות . שני הבתיםן בי 8 . במפורש את שני הבתים חוזרת גם בברכות ובנדרים ותאלא הוא ריכוז של עריכות על פי שמ, של עריכת מסכת עדיות איננו חריגן הסגנון אם כ ן אך עורך המשנה ( רבי ) העדיף בדרך כלל סגנו, עריכתי המוכר לעורכי המשנהן סגנו, חכמים . אחר גם מסכת . בכך היא חריגה אך איננה ייחודית . מסכת עדיות מסדרת דיונים הלכתיים מדור יבנה במיוחד בולט הדבר בפרק ג שבו סדורות מימרות של חכמי דור . אבות סדורה לפי סדר כרונולוגי . יבנה איננה, כלומר עריכת המשנה, משנה עצמהה, למרות שהמסכת אוספת את מימרות דור יבנה עמדן כבר אפשטיי . נערכה לאחר דור אושה ) המסכת ( עדיות . קדומה ממסכתות אחרות במשנה פ"ב מ"ח , פ"ב מ"י ( כר"מ ) ן כגו . לפי חכם מסוים מחכמי דור אושהן שחלק מהמשניות העל כך . ופ"א מ"י כרבי יהודה, ( נגד רבי יהודה ) פ"ב מ"ד כרבי יוסי ; פ"א מ"ח מחלוקת גלויה בין הבתים . בה אין שמשנה כלולה גם שם בפ"א מ"י 5 כנה, אךמ"ה ( משנה ד שם קדומה בתו - מ"ד ; נזיר פ"ה מ"א - מ"ג ; נדרים פ"ג מ"ב - כגון משנה , יבמות פט"ו מ"א 6 מ"ט . - אין בה מחלוקת בין הבתים ) ; גיטין פ"ח מ"ח ראשית משנה ג ומשנה ד . 7 הקודמת על הקובץ במסכת נזיר . שלפני נו בהערה י פירושנו לברכות פ"ח פ"ו, וראו דברראו 8

הוצאת משנת ארץ ישראל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר