|
עמוד:10
10 שוקי פרידמן גבהו . מול וקטור חלש יחסית של שינוי והשתלבות ישנם וקטורים חזקים ומשמעותיים יותר של התכנסות פנימה בתוך גטאות פיזיים ורעיוניים . החידושים העיקריים שאני מציע בחיבור הנוכחי הם שניים : האחד הוא בניסוח השינוי שהתחולל בחברה החרדית בשני העשורים האחרונים, והשני בתחזית דמוגרפיות של החברה החרדית בחלוקה לפי זרמים . האם החברה החרדית משתלבת בהדרגה בחברה הישראלית ? כמו כל קבוצה אנושית, גם החברה החרדית השתנתה ב- 20 השנים האחרונות . יותר חרדים משולבים במעגלי העשייה, וישנם חרדים המאמצים דפוסי חיים וערכים מודרניים ודמוקרטיים . אבל השאלה היא היכן בחברה החרדית או באיזו תת-קהילה וזרם בתוכה התחולל השינוי הזה, והאם מדובר בשינוי משמעותי בחברה החרדית שמסמן זרם שילך ויתגבר או שהשינוי מינורי ואינו משיג את הגידול הדמוגרפי של הקהילה החרדית ? כפי שאראה להלן, תת-הקהילה המשתלבת יותר מכל תתי-הקהילות או הזרמים החרדיים היא זו החרדית-ספרדית . לעומת החברה החרדית-אשכנזית, שאת החרדיות שלה אני מבקש לכנות " חרדיות של מבצר ", החברה החרדית-ספרדית פיתחה זהות שאני מכנה " חרדיות של אוהל " . כפי שאראה להלן, על סמך נתונים רבים שנאספו על הקבוצות המודרניות או המשתלבות יותר בחברה החרדית, חלק גדול מהשינוי בחברה זו נמדד אצל החרדים הספרדים, ומשתי סיבות : האחת, זהותם החרדית של החרדים-ספרדים ( מי שאינם שייכים לתת-הזרם הספרדי-ליטאי ) נוקשה פחות . זוהי זהות היברידית שניתן להיכנס לתוכה ולצאת ממנה בקלות רבה יותר . והשנייה, השינוי בחברה החרדית שבא לידי ביטוי באימוץ דפוסי חיים מודרניים ובהשתלבות של חרדים בחברה הישראלית נובע גם מישראלים ספרדים לא-חרדים שאימצו זהות חרדית אבל בה בעת מקיימים דפוסי חיים לא-חרדיים . כל מי שעוסק בחברה הישראלית מבין שהאתגר הנוכחי של שילוב החברה החרדית בחברה הישראלית מתגמד מול האתגר העתידי, בעיקר בשל התחזיות הדמוגרפיות הצופות כי משקלם של החרדים בחברה הישראלית יגדל לכדי שליש מהחברה הכללית עד לשנת 2065 . עם זאת, עד כה, כל התחזיות הדמוגרפיות, ולכן גם הניתוח הנגזר מהן, נעשו לגבי החברה החרדית כולה מתוך התייחסות אליה כאל קהילה אחת . ברור שבהיבטים מסוימים התחזיות הללו נותנות מענה לצורכי התכנון . עם זאת, בהיבט הקריטי של השתלבות החברה החרדית בחברה הישראלית, על היבטיה השונים, תחזית כזו מכלילה מדי ובעיקר יוצרת תמונת הווה ועתיד שאינה מהימנה . להלן אני מבקש, לצד סרטוט התמונה של החברה החרדית בהווה, להציע גם נקודת מבט חדשה על האופן שבו בוחנים את התפתחותה הדמוגרפית של החברה החרדית ואת המשמעויות הנגזרות
|
|