|
עמוד:14
14 מחקר מדיניות 159 | חינוך והשכלה בחברה הערבית : פערים וניצנים של שינוי התקציבית לתחום זה לחברה הערבית יהלום את שיעורה באוכלוסייה . ואולם אין ביכולתו של שיעור הקצאה זה לסגור את הפערים שנוצרו בעבר, בייחוד כיוון שיש קשיים בניצול התקציב הקיים . אין פלא אפוא ששיעור ההשתתפות של ילדים ובני נוער ערבים בחינוך הבלתי פורמלי עדיין נמוך ואינו גדל במידה משמעותית . מחקר זה מצביע על הפערים המרכזיים בתחום החינוך וההשכלה בין החברה הערבית לחברה היהודית בישראל . המדיניות הממשלתית לצמצום הפערים, שבאה לידי ביטוי בכמה תוכניות שנבעו מהחלטת ממשלה ,922 אומנם חשובה, אך אינה נרחבת דיה להתמודד עם האתגרים הקיימים . המחקר מציע כמה צעדי מדיניות לטיפול בחסמים העיקריים המונעים מהאוכלוסייה הערבית שוויון הזדמנויות אמיתי במערכת החינוך ובהשכלה הגבוהה . עיקרם : תקצוב שוויוני של מערכת החינוך בכל שלביה ; שיפור של ממש בתשתיות הפיזיות והדיגיטליות בבתי ספר בחינוך הערבי ; תכנון מערך כוח האדם בחינוך הערבי, שיפור איכות המורים החדשים והרחבת מסלולי הפיתוח המקצועי שלהם ; הרחבת לימודי שפות ( ערבית, עברית ואנגלית ) בגילים צעירים על ידי הקצאת שעות מתאימה ; הגדלת הפרישׂה של מערכת ההכוונה האקדמית בתיכונים הערביים ; הרחבת פעילות המכינות הקדם- אקדמיות לסטודנטים ערבים ; הגברת הגיוון בתחומי הלימוד האקדמיים של הסטודנטים הערבים והגדלת שיעורם במקצועות עתירי הכנסה, שבהם יש להם תת- ייצוג ; בניית כיתות גן ומעונות יום ; הרחבת ההשקעה בפעילויות חינוך בלתי פורמלי והכשרת אנשי מקצוע בתחום זה .
|
|