פרולוג ורקע

עמוד:12

12 שמעון לוי שהועלתה בירושלים ב – ,1908 הצגה שיצקה תכנים לאומיים יהודיים על פי הדגם הדרמטי של וילהלם טל מאת הקלסיקון הגרמני פרידריך שילר . הצגת התאטרון הראשונה בעברית, זרובבל , מאת משה לייב ליליינבלום בתרגום לעברית מהיידיש המקורית מאת דוד ילין, התקיימה בבית ספר לֶמֶל בירושלים בסוכות, ב – 1890 . בעיבוד דוד ילין נכלל במחזה גם ויכוח בין דמויות דרמטיות המבקשות לעלות לארץ ישראל ובין אלה המעדיפות את "סיר הבשר" של הנוחות החומרית בבבל, כלומר בגולה . בהצגה זו נפתחת התקופה הראשונה ( 1890 - 1914 ) של התאטרון העברי בארץ . עיתון הצבי מדווח על אלף בני אדם שנהרו מיפו, מירושלים וממושבות כמו ראשון לציון ופתח תקווה לבית הספר החקלאי מקווה ישראל שבו הוצג אסתר מאת ז'אן ראסין הנאו – קלסיקון הצרפתי הנודע ב – 1895 . עד 1905 התרחשה הפעילות הבימתית בבתי ספר ובמושבות . ב – 1905 נוסדה קבוצת השחקנים החובבים ביפו, בעיקר בידי צעירי העלייה השנייה הנלהבים . ב – 1909 נוסדה קבוצת תאטרון גם בירושלים, בעוד הפעילות בבתי הספר נמשכת . שתי קבוצות התאטרון המקצועיות למחצה נקראו "חובבי הבמה העברית" וכך גם הקבוצה מפתח תקווה ( 1910 ) שחייה היו קצרים . בבתי הספר הציגו ילדים ונוער למען בני גילם, חברים והורים, ומבחר ההצגות היה לרוב מקראי והיסטורי, כגון החשמונאים מאת אליעזר בן יהודה ( ,1892 בראשון לציון ) , שמעון בן יאיר ( 1904 ) או בת יפתח ( 1905 ) . בקבוצות התאטרון החובבות הציגו מבוגרים בעיקר למען מבוגרים . חובבי האמנות הדרמטית העלו בין השאר את אוריאל אקוסטא מאת גוצקו ( 1905 ) , הולכים וכבים מאת פרץ הירשביין ( 1906 ) ואת ד"ר שטוקמן מאת איבסן ( 1907 ) . מראשית הפעילות הבימתית בארץ ישראל קיים הבדל ניכר בין הדרמה שנכתבה עברית במקור ובין תאטרון ארץ ישראלי המעלה גם יצירות מתורגמות מיידיש ומלשונות אחרות המחייבות מעתקים תרבותיים נוספים . בשנות מלחמת העולם הראשונה נחלשה הפעילות הבימתית בארץ, אך התחדשה עם בוא הבריטים ב – 1917 . באותה שנה מתחילה במוסקבה פעילותה של קבוצת "הבימה", אשר לימים תעלה ארצה ותיתן דחיפה רבתי 4 קבוצת אנשי רוח ואמנים כמולהתפתחות התאטרון המקצועי בארץ ישראל . מרים ברנשטיין כהן, מיכאל גור, ארי קוטאי ומאיר תאומי מצאו את הבימאי המקצועי הראשון דוד דוידוב שפעל בארצות הברית ובאירופה, ואִתו הוקם "התאטרון העברי", אכן התאטרון העברי המקצועי הראשון, שפתח בערב מערכונים והעלה בשנת פעילותו הראשונה 41 הפקות . ב – 1923 נוסעים

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר