מבוא

עמוד:9

9 קדושת הסטטוס-קוו לנו . כשישראל אינה יכולה לשלוט במציאות ולעצבה כרצונה, מתעלמים מהמציאות וממשיכים לנקוט את אותה המדיניות משל לא הייתה כלל . לא חלפו אלא שנים אחדות, וביולי 1974 הודה אלון בהתעלמות ואף נקב במחירה : איני חושב שכדאי להסביר את הבעיה הפלסטינית מנקודת ראות של התעלמות מקיומה [ . . . ] במצב הדינמי של הסכסוך, הימנעות מפיתוח ויישום תפישה ישראלית לגבי ההסדר במגזר הירדני פלסטיני עלולה להעמיד אותנו כנגררים בעל כורחנו אחר המאורעות ולהביאנו למצב שנאלץ לקבל תחת לחץ פתרונות חלקיים שיעמדו בסתירה להסדר שיהלום את האינטרסים החיוניים לישראל . 6 בעוד ישראל ממשיכה לטעון שמדובר בבעיה הומנית של פליטים ולא בבעיה פוליטית-לאומית, התחלפו בשיח הישראלי המושגים "פליטים ערבים" ו"יישוב הפליטים מחדש" במושגים חדשים : "ישות פלסטינית" ו"זכויות לגיטימיות של העם הפלסטיני" . משאלה משנית לכאורה מבחינתה של ישראל בראיית הסכסוך במזרח התיכון, "גלשה" הסוגיה למרכז הדיון הציבורי בישראל 7 האם אכן התרחשה תופעה של והפכה ללִבו של הסכסוך . התעלמות מתהליך השינוי הפוליטי ? מדוע סברו בירושלים שהלאומיות הפלסטינית "מתה" לאחר מלחמת הקוממיות ? מדוע הייתה ירושלים בטוחה ביכולתה לקבוע עובדות בסוגיה זו ? מתי התרחש השינוי ? ומה הסיבות לכשל בקריאת המציאות ? בספר זה אנסה להתמודד עם שאלות אלו . לחקר סוגיית הפליטים בספר זה נעשה ניסיון לבחון באופן ממוקד סוגיה מרכזית אחת : כיצד התמודדה ישראל עם סוגיית הפליטים הפלסטינים בין 8 עד כה טרם נחקרה לעומקה סוגיית הפליטים השנים 1948 - 1967 ?

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר