|
עמוד:13
13 מבוא עם קום המדינה ובשנים הראשונות לקיומה כוננו ההסדרים שיצרו ועיצבו את הסטטוס קוו הראשוני . מאז חלה שחיקה בהסדרים הללו, והם השתנו ללא הרף . הגורמים לכך הם כמה : שינויים בחברה הישראלית ובערכיה ; שינויים בהרכב האוכלוסייה בישראל ; אקטיביזם של בית המשפט העליון ; פעילות של ארגוני חברה אזרחית לקידום פלורליזם דתי ; מודעות גדלה של לא-דתיים לאופי שירותי הדת שהם מבקשים או נאלצים לצרוך . גורמים אלו הולכים ושוחקים את ההסדרים הקיימים בסוגיות דת ומדינה בישראל, והם משפיעים על דמותה היהודית של המדינה כפי שבאה לידי ביטוי בהסדרים קונקרטיים . מגמה זו מחדדת שוב את השאלה במה יהודית המדינה היהודית . נוסף על כך גורמים אלו יוצרים מציאות כאוטית בהסדרי דת ומדינה . מחד גיסא, בית המשפט והמציאות בשטח מכרסמים בהסדרים הקיימים ויוצרים איים של הסדרה בתוך אי-הסדרה, או הסדרה לא קוהרנטית, ומאידך גיסא, למחוקק ולמערכת הפוליטית אין יכולת ממשית להגיע להסדרה של סוגיות אלו . 9 המגמה אינה תמיד אחידה ומובהקת . כך למשל, יש הסבורים 10 כי בנושא 9 גיא בן – פורת פרסם ספר מקיף העוסק גם הוא בתיאור יחסי דת ומדינה בישראל מכמה היבטים . בן – פורת מתמקד במרחב הציבורי ובמה שאני מכנה כאן השינוי מלמטה ביחסי דת ומדינה . בספרו מראה בן – פורת כיצד כמה גורמים, ובהם כוחות השוק, גורמים אידיאולוגיים, בית המשפט והיעדר משילות, הביאו לחילון המרחב הציבורי . ראו גיא בן – פורת, הלכה למעשה : חילונו של המרחב הציבורי בישראל, חיפה : פרדס, ,2016 עמ' 19 . 10 על פי "הפורום החילוני", ארגון שהוא ממובילי המאבק בהדתה, הדתה היא "חדירת השיח הדתי למערכת החינוך הממלכתית מכיוונים שונים, בעידוד משרד החינוך, הנשלט היום על ידי גורמים דתיים ולאומניים . שיח המעודד הדרה, גזענות וחוסר סובלנות לזר ולשונה" ( אתר הפורום החילוני ) . לטענת הארגון, כמו גם עיתונאים וכמה אישי ציבור ( למשל אור קשתי, "בנט אומר שאין הדתה ; הכסף, הספרים וגם תוכנית הלימוד שהוא מתגאה בה מוכיחים אחרת" הארץ, 2017 . 7 . 7 ) , מערכת החינוך החילונית עלולה לשנות את פניה בגלל מגמה זו . ארגון מולד, מכון מחקר שחרט על דגלו ערכים פרוגרסיביים, פרסם מחקר על ההדתה הנושא את הכותרת : "עושים נפשות : כיצד השתלט הימין הדתי על חינוך לערכים בבתי הספר הממלכתיים" ( אתר מולד המרכז להתחדשות הדמוקרטיה ) . מסקנות המחקר, בקליפת האגוז, הן שבחסות תקציבים ממשלתיים ותמיכה פוליטית עמותות דתיות חודרות לבתי הספר הממלכתיים ומפיצות שם את תפיסתן הדתית – שמרנית – ימנית באשר לזהות היהודית . מנגד, מרכז המחקר והמידע של הכנסת חקר את הנושא ומצא כי אין ממש בטענות הללו . ראו "מידע על מעורבות גורמים חיצוניים בפעילות החינוכית במוסדות החינוך", אתר הכנסת ) .
|
|